Tränarmötet – det viktigaste på kort tid.
Tränarmötet är första gången de andra tränarna kommer i kontakt med lägret, förutom via bloggen. Därför är det viktigt att redan då ge dem så mycket som möjligt. Idealiskt skulle vara att lägga mötet en vecka innan lägret, men eftersom det har varit lite problem med att få tag på tränare och att en del viktiga saker inte varit klara förrän nu har gjort att vi kommer ha mötet idag, lördag, istället. Jag känner dock inte att vi ligger efter eller är stressade, utan konstaterar istället att det var bra att det blev idag. Vad är det då som vi ska gå igenom? Så mycket som möjligt egentligen, men eftersom jag vill begränsa till drygt en timme tänkte jag välja ut "de riktiga godbitarna" - det viktigaste alltså.
- Ge en sammanfattning av projektet.
- Utrustning. Innan vi går in djupt på idéer, schema osv - måste vi diskutera hur vi får fram material, alltså utrustningen vi behöver. Det viktigaste av allt är att få fram en videokamera och ett stativ. Får vi inte tag i det måste vi göra om första dagens aktiviteter. Vi behöver även en bra digitalkamera, 20 CD-skivor (tar jag hand om, förhoppningsvis kan CD användas, annars DVD), mappar/plastfickor, etikettpapper för att göra etiketter till mapparna, material till teorin (tar jag hand om), tre tryckförband för teorin om skador, utvärderingsformulär (redan klara men gå snabbt igenom).
- Teorin. Förslag från de andra tränarna, både om var teorin ska ligga i schemat, vilka områden vi ska ta upp och i stora drag vad vi ska ta upp inom varje område (se inläggen om teori).
- Vi tar en kvart med att brainstorma övningar till ett spelövningskompendium som ska innehålla minst 15 övningar - för att vi så lite som möjligt ska behöva upprepa oss.
- Schemat. Vi går igenom schemat och diskuterar framförallt förmiddagarnas och eftermiddagarnas tennisspelande. Min tanke är inte att jag ska förklara varför jag lagt allt som jag gjort (det kan läsas på bloggen), utan att vi ska hjälpas åt att komma framåt med hur vi konkret ska lösa rotationer, vad vi ska ha på olika banor (jag tänkte jobba mer med det imorgon, men det är nog bra att alla är med och ger nya infallsvinklar). Gå igenom idéerna allt eftersom de kommer upp i planeringen - titta därefter igenom på bloggen så att jag inte glömt nämna någon av idéerna - ett av mötets viktigaste områden.
- Teknik. Alla tränarna har ju redan avancerad teknik, men kort om hur man korrigerar (försök hitta ursprungsproblemet etc), bra teknikinlärningsövningar - kort sagt: vi ska inte gå för djupt in på denna punkt eftersom man lätt kan ha ett helt möte om den.
- mathämtning, frågor till PO som jag kan framföra, frågor om lägret (det kommer ju såklart allt eftersom, det är inte dirkekt ett formellt möte så vi pratar givetvis helt fritt, men inom dessa ramar)
- Berätta vad jag har kvar att göra innan lägret startar (se http://etktenniscamp.blogg.se/2009/august/utkast-under-projektets.html) och diskutera därefter om det finns något mer att göra.
·
Analys av tidsperspektivet.
Mitt uppe i schemat
Det gör alltså att vi får tre grupper (totalt tolv elever) och tre tränare som jag måste ta hänsyn till när jag lägger upp förmiddagens och eftermiddagens tennisspelande (mer om det senare). Dessutom kommer vi antagligen få fyra banor till dessa tre grupper, då de yngsta oftast bara kommer använda en bana.
Varför vi fick färre anmälningar än väntat
alltid är det något man glömt (lista över vad som behöver skaffas fram)
- Kamera - vi kommer ta mycket bilder (både gruppbilder och bilder som dokumenterar lägret)
- Filmkamera - för att filma teknik och eventuellt andra "roliga händelser"
- 25 CD-skivor (alternativt DVD-skivor om det inte går med CD) - där vi ska lägga in teknikfilmerna tillsammans med bilder och annat material
- 25 pärmar/mappar/plastfickor - för teoripapper. Mapparna ska dessutom ha ettiketter på sig (därför behöver ettikettpapper inhandlas, för att sedan användas för att skriva ut ETK-loggan på). Detaljen med ettiketter må verka lite onödig, men den har större betydelse än man kan tro. Dessutom kan vi sedan skriva varje spelares namn på ettiketten. - etiketterna fixade
- Enklare texter om det vi tar upp på teorin - kostcirkeln, tallriksmodellen, hur man förebygger skador, hur man räknar i tennis, ett teknikanalyspapper (inte för alla) etc.
- Tre elastiska lindor (tryckförband?) för att stabilisera en stukad fot (för teorin). - lindorna fixade
- Utvärderingsformulär med frågor om vad man tyckte om lägret, förslagsvis med gubbar som man ska visa hgur glada de är, modell lågstadiet (så att jag kan få feedback till projektet). - formulär fixade
Pratstund med en av Sweden Tennis Academys ansvariga
När jag tog upp att vi tänkte ha teori sa han direkt att det var viktigt att få med dem som lyssnar. Eftersom det är barn som det gäller blir de lätt uttråkade vid för mycket långa monologer. Istället bör man interagera med eleverna, det vill säga att de är aktiva, genom att alla pratar med varandra istället för att en ledare pratar hela tiden, att man låter eleverna prova på olika saker, praktisera. Exempelvis kan eleverna få träna på att lägga på ett tryckförband på en "stukad fot". Det är dessutom viktigt att kunna som tennisspelare, eftersom sådana skador är vanliga, framhåller Per.
Att jobba med yngre elever (under tolv), vilket de flesta av våra elever kommer vara, kräver mer uppstyrt spel: alltså att tränaren startar fler bollar och är med och styr i spelet (och i träningen generellt) mer än om eleverna hade varit äldre. Så ofta är matningsövnignar användbara när det gäller lite yngre spelare. Det man bör undvika då är att få långa köer med många spelare som väntar. Istället kan man ge eleverna andra uppgifter samtidigt, göra så kallade "superdrills" (mycket användbar övning som beskrivs närmare i annat inlägg). Att ge förmiddagen ett tydligt fokus på teknik kan vara smart, då man på förmiddagen har lättare för att ta in tekniken. På eftermiddagen ligger fokus mer åt spelövningar, matcher, taktik (för de äldre) - då ligger alltså motivationen i matchspel. Att dela upp dagarna på det här sättet är något man ser på många håll, på många läger. Dessutom gör uppdelningen att man lättare kan ge lägret en tydligare struktur, en petitess kan tyckas men allt som ger bättre struktur utan att förhindra improvisation tycker jag är något att sträva efter hur betydelselöst det än är (självklart är det meningen att man ska slänga in en rolig spelövning om teknikträningen blir för långtråkig). Per avslutar med att säga att teman är bra att använda sig av, alltså olika inriktningar (kan röra sig om alltifrån attackspel till kroppsrotation i forehand), både för olika dagar och övergripande för hela lägret, "men då är det snarare läger med äldre deltagare som det gäller (alltså ett övergripande tema)", säger han. Eftersom de flesta av våra deltagare kommer vara under 15 år finns det ingen poäng med att inrikta lägerveckan på exempelvis attackspel, eftersom så unga spelare behöver mer bredd - både för att de inte kan så mycket om allt så att man kan inrikta det på en väldigt specifiserad del av tennisen, och för att det blir roligare så.
Tidsperspektivet (om den tid jag hittills lagt ned)
När jag punktat upp det såhär så ser jag att jag skulle behöva ändra på det jag tidigare skrev om tidsdisposition (20 timmar - intervjuer, kursen som jag gick, läsa litteratur, förbereda mig med idéer från andra läger, 30 timmar - förberedelser - skriva på bloggen, 40 timmar - effektiv tid under lägret, 5 timmar - förberedelser under själva lägerdagarna, tid jag lägger ned efter tennisens slut, 15 timmar - efterarbete). Jag har redan lagt ned mer tid under första kategorin, som jag skulle behöva ändra från 20 till 30 timmar. Tid jag skulle behöva lägga på bloggen måste jag med de realistiska glasögonen på höja från 30 till minst 35 timmar eftersom jag redan lagt minst 12 timmar och planerar att i slutänden ha i runda slängar 100 inlägg. De fem timmarna jag kommer lägga utanför banan med att förbereda exempelvis papper och vad som ska hända nästa dag känns rimligt att det blir en till en och en halv timme per dag, alltså mellan 5 och 7 timmar. Efterarbetet kommer bero ganska mycket på vad resten tar, det vill säga hur mycket tid jag har kvar. Jag kommer alltid kunna lägga mer tid på det. Alltså är jag, med de realistiska glasögonen på, uppe i 127,5 timmar, vilket känns som ett ganska rimligt antal timmar att lägga ned. Jag kommer hädanefter anteckna för varje dag hur mycket tid jag lägger, så att jag ska kunna se hur pass väl jag följer förutsägelsen.
I jakten på struktur
Teori – skapa nya spelövningar:
Teori – om hur kroppen fungerar:
Teori – teknik/taktik:
Detta är ett bra tillfälle att visa filmklipp för de äldre eleverna av när proffsen spelar och analysera dessa. Rent praktiskt vet jag inte huruvida vi kommer analysera slow motion-klipp, men jag konstaterar ändå att det skulle vara kul, men sanningen är att det skulle bli ganska svårt att lösa i praktiken (går inte in djupare på det nu).
För de yngre kan man repetera lite av grunderna i forehand och backhand, samt visa skillnaden på exempelvis grundslag och volley samt serve och smash. Liknande genomgångar kommer givetvis hållas på varje bana under träningen också.
Taktik är något som sällan diskuteras med yngre. Kanske inte så konstigt eftersom målet är främst att få igång ett spel och hålla igång bollen, innan fokus övergår till att handla om att vinna poäng. Självklart kan man nämna ett ord eller två, men jag tror det blir bäst att tänka ut det precis innan vad man i så fall ska prata om (det rör sig ju bara om några minuter och att planera upp alltför mycket kan ge en stel framtoning).
Teori – poängräkningen:
Teori - kostlära:
Teorin – göra lägret ”allmänbildande” (med inriktningen tennis givetvis)
På Sweden Tennis Academy, tennislägret jag gick på för några år sedan, fick alla deltagare varsin mapp. Under veckans gång hade vi teorilektioner en gång varje dag. De handlade om att äta rätt, kroppens uppbyggnad, en del biomekanik (avancerad tennisteknik) och allt möjligt annat. Konceptet med mapparna var mycket bra, så bra att jag kommer kopiera det mer eller mindre rakt av. Alla elever kommer få en mapp första dagen som det står ens namn på (måste leta reda på 30 mappar). Man kanske får ett välkomstpapper där det står vad lägret kommer handla om. Efter lunch varje dag kommer vi därefter gå igenom ganska grundläggande teori. Det kommer gå till så att grupperna läggs ihop två och två (vilket ger lagom antal elever i varje grupp – inte för rörigt och inte onödigt få) så att man kan presentera på varje grupps nivå, eftersom både nivån och åldern på spelarna kommer variera kraftigt. Därefter kommer vi ta i runda slängar 15-20 minuter att gå igenom dagens område på. De yngre kommer antagligen inte kunna sitta stilla så länge (vet jag av erfarenhet), så där kan man varva en lite mer lättsam och lekfull teori med lekar. Meningen med områdena är att de ska kunna förklaras på olika nivå. Följande inlägg är förslag till teoriteman.
Psyko-/sociologiskt experiment ”Sytråd blir kätting för elefanter” (s. 37):
Ett på ytan för våra elever helt ovidkommande indiskt experiment handlade om att hålla elefanter i schack. När elefanterna var små band man dem till stora träd med tjocka kedjor. Allteftersom de växte och blev större blev repet de hölls med tunnare, och till slut var trädet en liten kvist och kedjan en sytråd. Elefanterna rörde sig ändå inte eftersom det kändes hopplöst. De hade lärt sig att det inte var någon idé att försöka. Ett mindre humant experiment bestående av ett gäng hundar, burar och elchocker kom även den till samma slutsats, men vägen dit var mycket plågsammare. Detta är något som kallas inlärd hjälplöshet och existerar även hos människor. Inlärd hjälplöshet ”drabbades” även skolsvaga barn i ett skoldistrikt av. Anledningen till det rapporteras ha varit att de fick för mycket hjälp, stöd och extra träning. Chockande tyckte jag det lät första gången jag såg det, men efter att ha tänkt en stund verkar det nästan självklart. Självklart tappar man all motivation till att kämpa om man får allt ”upplagt på silverfat” som vissa föräldrar gör mot sina barn. Att döma av dessa exempel är det viktigt att ge sina elever ett visst mått av självständighet, ett visst mått av motstånd och svårighet, där de måste lära sig själva, prova sig fram, misslyckas och till sist lyckas. Ett exempel då det gäller att använda detta i praktiken (på tennisbanan) kan vara att man i vissa övningar börjar med att låta eleven prova sig fram utan större hjälp från tränaren – av erfarenhet vet jag också att det eleven lär sig själv sitter djupare ned i hjärnroten (i brist på bättre liknelse) än det som han tvingas på av någon annan. Även hoppet är viktigt då det gäller att motivera sig. Utan hopp är det mycket stor risk att eleverna reagerar som de inlärt hjälplösa, skolsvaga eleverna. I ett kan tyckas omänskligt experiment lät man råttor simma i vatten under jobbiga förhållanden (”Hoppfulla råttor simmar lugnt”, s.40). Efter i genomsnitt 17 minuter gav råttorna upp och dog. Andra råttor fick därefter utföra samma sak, men räddades precis innan 17 minuter. Man lät dem vila, äta och sova innan de återigen släpptes ned i vattenbehållaren. Denna gång simmade de med hoppfullhet inom sig, och klarade sig hela 36 timmar, alltså 127 gånger så lång tid (!) innan de gav upp. Detta visar tydligt hoppets inverkan på prestationer. I andra sammanhang som inte handlar om råttor som simmar till dess de dör, finns självklart hoppet med där med. Bara en så liten sak som att ge en tidsbegränsning på en tennisövning som upplevs som tråkig kan göra stor skillnad just av den anledningen. Detsamma gäller mycket annat inom tennisträningen, som vi tränare hela tiden måste ha i åtanke.
Psyko-/sociologiskt experiment ”Upplysta arbetare får chefer att lysa upp” (s.145) - mer om att höja gruppers prestation:
En industri för länge sedan ville höja sin produktion som var baserad på arbetarnas kollektiva prestation. Till att börja med gjorde man belysningen starkare i lokalen där arbetarna jobbade. En ökning i produktiviteten gick tydligt att se. De gjorde samma sak igen, så att arbetarna fick ännu mer ljus. En ytterligare ökning gick att se. Vad skulle då hända om man sänkte ljusstyrkan, frågade cheferna sig. Produktiviteten ökade paradoxalt nog ännu mer. Därefter tog man ut lamporna och satte sedan in dem igen, med samma styrka. Man hade nu pressat upp produktiviteten ännu mer. Liknande resultat har man fått i flera andra experiment också. Anledningen är simplare än man kan tro – arbetarna fick högre arbetsmoral tack vare att de fick uppmärksamhet och kände att cheferna brydde sig om dem, de kände sig ”ompysslade”. Parallellen mellan de svettiga 40-talsfabrikslokalerna och tennisbanorna är att genom att visa att man bryr sig om eleverna, får dem att känna sig speciella, viktiga och ja, ”ompysslade”, höjer man deras motivation och får dem att kämpa mer, lyssna bättre och därför även prestera bättre. Omvänt gäller att utan motiverande kommentarer och liknande tycker inte (genomsnitts)eleven att det är roligt och kommer därför att dra benen efter sig.
Psyko-/sociologiskt experiment ”Grupp åker snålskjuts på träningscykel” (s. 134):
Ett prestera som grupp i all ära, men som det här experimentet visar kan man uppnå bättre resultat med individuell kraft i vissa fall. Två gupper skulle cykla på träningscyklar. Den enda skillnaden var att den ena gruppens medlemmars resultat skulle jämföras individuellt och den andra skulle resultaten läggas ihop till en summa. Resultatet var entydigt – gruppen där individens resultat jämfördes presterade bättre, den där gruppens resultat togs i beaktning cyklade sämre. Förklaringen tycks vara att gruppmedlemmarna tenderade att åka snålskjuts på kollektivet istället för att prestera sitt yttersta. Precis som de andra experimenten som tas upp har samma experiment genomförts på olika sätt vid olika tillfällen och samma resultat har fåtts. Samtidigt finns det många experiment som visar på att prestationsförmågan ökar vid samarbete i en grupp (”Grupp gissar lika bra som den bästa medlemmen”– eller snarare bättre, Den goda sällskapseffekten s. 144) men just detta fenomen har jag sett själv många gånger inte minst hos elever på tennisbanan. En viktig lärdom är att dels variera mellan gruppbetonade och individuella uppgifter, och dels att försöka ge gruppövningar vissa individuella inslag – så att man inte riskerar att alla försöker åka snålskjuts på en obefintlig grupprestation.
Psyko-/sociologiskt experiment ”Blå ögon eller expedition Robinson på 60-talet” (s. 139):
Eleverna i en grundskola fick veta att de brunögda var överlägsna de blåögda. En auktoritär lärarinna sa att de blåögda var sämre (opålitliga, dumma etc). De fick sämre villkor (de fick inte ta en andra portion lunch, inte dricka från vattenautomaterna etc), medan de brunögda fick belöningar (exempelvis längre raster). När motsättningen planterats av läraren skötte eleverna resten själva: de brunögda förtryckte de blåögda, trots att det egentligen inte var någon skillnad på dem. Efter ett tag presterade de brunögda bättre i skolan, medan de blåögda blev osäkra, blyga, så kallade halvmänniskor. Experimentet visar flera saker. Bland annat hur tätt kopplad självkänslan är med prestationsförmågan, hur en auktoritär ledare kan få elever att göra sämre ifrån sig med fel metoder och i viss mån hur lättpåverkade människor (i allmänhet, barn i synnerhet) är.
Pinocchioeffekten (om hur sociologi och psykologi kan hjälpa lägret)
Förutom solbränna har jag fått annat med mig i bagaget från Kreta. Jag tänkte att när jag ändå inte kunde uppdatera bloggen någonting kunde jag göra något annat, som både var intressant samt kunde hjälpa lägret och inte minst mina tränarkolleger i deras sätt att se på grupper och individer på tennisbanan. Pinocchioeffekten – 130 sanningar om hur du funkar, skriven av Henrik Diamant och Mikael Zethelius (Natur & Kultur, 2006) är en bok som tar upp sociologiska och psykologiska fenomen genom experiment och undersökningar – det vill säga det är en mycket trovärdig bok. I boken fann jag några fenomen som var mycket intressanta för lägret. Jag lägger dem var och en för sig så att det smidigare att lägga till fler efter hand.