Reflektioner, om presentationen och om framtiden

Det har alltså kommit till slutskedet av projektet. Presentationen av projektet har genomförts i form av en monter på projektdagen, och en utvärdering av projektarbetet i projektrapporten. Egentligen är projektet över, dock känns det som projektet har öppnat nya möjligheter inför framtiden och jag tror att jag kommer fortsätta arbetet med det.
Redovisningen av produkten valde jag att göra i form av en monter under projektdagen. Anledningen till att jag valde en monter i stället för en föreläsning var att jag bättre kunde kommunicera med målgruppen på det sättet. Jag kunde visa och diskutera boken med intresserade mer personligt och individuellt för varje person, då målgruppen är bred. Presentationen visade på att det finns ett intresse för boken (jag utvecklar detta nedan), ett intresse som var större än jag väntade, eftersom inte såp många ur den tänkta målgruppen skulle vara där. Detta visar bland annat på en effektiv presentation av produkten, och att valet att göra boken bredare var lyckat. Även om jag inte hade i åtanke att sälja boken - och därför inte tryckte den för att "se ut" mer som en riktig bok - har jag nu valt att överväga att få boken publicerad.
Det finns alltjämt nackdelar med en bredare bok, det vill säga att den beskriver ledarskap i lägersammanhang mer generellt, snarare än att inrikta sig mot tennisläger. Nackdelen är att jag inte kan beskriva allt in i minsta detalj, utan är bunden att diskutera saker ur ett mer generellt perspektiv. Exempelvis kan jag inte beskriva en exakt målgrupp och hur man ska förhålla sig till den, utan måste istället beskriva olika typer av målgrupper och vad som bestämmer hur man ska hantera dessa olika (kapitlet om målgrupp i boken). Detta sänker nivån på boken en aning, det vill säga att jag inte kan gå in ännu djupare på området. Dock tycker jag att den balans jag hittade, mellan generellt och specifikt - ledarskap i lägersammanhang istället för allmänt ledarskap exempelvis - var gynnsam för projektet. Den målgrupp som skulle varit intresserad av en mycket fördjupad bok om ledarskap inom tennisläger är mycket liten, samtidigt som jag ändå kunde använda exempel från tennislägret, vilket gjorde att mitt specifika ämnesområde kunde användas för att beskriva mer generella situationer. Dessutom visade det sig alltså på projektdagen att det lönade sig i form av många intresserade besökare.
Det fanns ett stort antal projektgrupper som gjorde en bra presentation. Jag valde att titta närmare på två grupper, dels Radio VRG och dels Universeums guider. Syftet med Radio VRG-projektet var att skapa ett bra radioprogram och anpassa det till målgruppen - VRG - för att få många lyssnare. Deras metod var i mångt och mycket att lära sig mer och mer från program till program - vad som fungerade och inte. Negativ kritik användes för att kunna utvecklas till nästa program etc. Dessutom anser de att eftersom de själva är en del av målgruppen har de en uppfattning om vad som lockar. Att resultatet lyckades och målet/syftet uppnåddes baserar de mycket på positiv kritik. Jag lyssnade själv på delar av materialet och tyckte det var mycket intressant. Deras lyssnarsiffror motsvarar dessutom en majoritet av skolan.
Universeums guider-gruppen ville prova på något nytt och åkte ned till Göteborg för att vara guider för småbarn till gymnasieungdomar på Universeum. Syftet med projektet var att så effektivt som möjligt anpassa guidningen till målgruppen - vilken varierade från guidning till guidning. Detta innebar att metoderna för att tillmötesgå målgrupperna av olika åldrar varierade. En yngre grupp krävde mer lekfullhet och en äldre mer intressant information (vissa likheter med mitt projekt alltså), bland annat. Förarbete krävdes i form av målgruppsanalys, alltså hur olika målgrupper skulle tillmötesgås optimalt, samt att läsa in materialet, faktan, som de skulle guida om. Resultatet var främst att de utvecklades som guider, och självklart produkten, alltså tjänsten. Det roligaste med projektet var att träffa mycket folk och hela tiden behöva anpassa sig till de olika målgrupperna. Det mest utmanande var att inte trötta ut lyssnarna med för mycket fakta, alltså att sålla i faktan.
Åter till mitt projekt. Många likheter fanns i våra projekt. Jag arbetade också mycket med olika målgrupper, exempelvis. Med anledning av den positiva feedbacken jag fick under projektdagen, samt att jag själv är nöjd med det jag åstadkommit kommer jag hålla projektet vid liv. Jag överväger att inom en snar framtid sälja boken - antingen själv eller via förlag - något som alltså inte var en del av själva projektet. Dessutom har jag lagt ned mycket tid på detta, vilket lett till, förutom en bra produkt, många nya erfarenheter. Tillsammans med mina tidigare erfarenheter har jag som mål att med dessa nya erfarenheter och boken som grund, starta ett företag, starta en webbsida och hålla föreläsningar i att arrangera och leda läger. Då kommer jag även få god användning för andra saker jag beskriver i boken, såsom marknadsföring och att hantera målgrupper, i företagssammanhang. Dessa funderingar får sätta punkt för projektarbetet, om jag inte skulle komma på något mer av vikt.

Reflektioner kring arbetet med produkten

Jag är nu helt klar med arbetet kring produkten. Jag beräknar att jag lagt över 50 timmar på att skriva boken. Tiden har gått till att lära mig programmet jag använda programmet, InDesign, göra mer research, skriva boken, redigera, samla bilder och göra en passande layout för boken. Jag har hela tiden tänkt på målet och målgruppen och anpassat allt till dessa genom beslut i layout, språk, bilder, framsida etc - för att den ska passa de som ska läsa den så bra som möjligt.
Totalt har jag nu lagt över 150 timmar på projektet. Det är fler timmar än jag planerat tidigare, mycket på grund av att jag bytte mål, målgrupp och produkt. Med detta i åtanke skulle jag lägga mindre tid på förarbetet, lägret, då det inte blev min slutgiltiga produkt. Dock var lägret mycket användbart för produkten - jag kunde se hur saker funkade i praktiken, testa olika teorier med mer. Dessutom fick jag chansen att genomföra ett mycket bra läger, och kunde därför använda lägret som gott föredöme till boken. Skulle jag göra om projektet skulle jag därför inte struntat i att göra ett läger som förarbete - som jag skriver i boken handlar ledarskap om att praktisera - att se hur ens teorier fungerar i praktiken, vilket lägret var perfekt för. Dock skulle jag lägga mindre tid på att göra lägret så bra som det nu blev. Jag menar inte att jag skulle gjort ett dåligt läger för att det inte var produkten, utan att ett läger inte kräver 50 timmars förarbete att genomföra. Jag hade istället fördelat tiden så att jag fick relativt sett mer tid att analysera lägret i efterhand.
Jag håller nu på att förbereda redovisningen - en monter under projektdagen. Jag kommer ha utskrivna versioner av boken, affischer för den, bilder och video från lägret samt sidor från boken på datorn.

Snart klar med boken - viktiga val

All text i boken är nu i stort sett klar. Kvar är en konklusion av boken, där det som tas upp i boken sammanfattas tydligt för att ge läsaren möjlighet att återkoppla till innehållet och slutsatser. Arbetet med strukturen har jag insett är något som aldrig tar slut. Så fort ett nytt avsnitt dyker upp måste det passas in för att följa strukturen. Jag har ofta kunnat passa in det bra, då strukturen är flexibel utan att tappa "den röda tråden". Ibland är det dock svårt. Jag överväger just nu hur jag ska passa in fler generella ledarskapsprinciper i genomförandet. Dilemmat är att det jag skrivit om hittills har jag kunnat dra tydliga kopplingar emellan, vilket givit texten en tydlig röd tråd. Att skriva om generella ledarskapsteorier är dels svårt att passa in med tydliga kopplingar till annat, och dels kommer det bara bli exempel på hur ledarskap ska vara - att skriva så heltäckande som jag gjort om andra aspekter av arrangerandet av ett läger skulle kräva en hel bok i sig. Som jag tydliggjort handlar boken om att arrangera ett läger, inte om ledarskap i allmänhet. Jag har därför behandlat de "specifika grenarna" av ledarskapet heltäckande - exempelvis om att få gruppen jobba utefter ett mål under lägret och att anpassa ledarskapet efter vilket sammanhang under lägret. Dock inte så mycket generella principer, exempelvis om att vara principfast (dvs agera tydligt utan att vela), att vara den som är ledaren och inte luta sig tillbaka och att leda genom föredöme. Nackdelar med att ta med det är alltså att det ger arbetet större bredd, vilket kan göra att jag istället får boken att bli ostrukturerad - "exempelbaserad" (alltså att istället för att ge en heltäckande bild, känns det för läsaren som att jag bara ger exempel).

I övrigt har jag valt att göra några fler undersökningar för att "backa upp" det jag pratar om. Jag märkte att det gör att det jag säger får mer trovärdighet, snarare än att jag bara hänvisar till egna erfarenheter. Erfarenheter är fortfarande en viktig del av projektet, men jag har i stor utsträckning velat hänvisa till något konkret. exempelvis, istället för att bara säga att det är viktigt att variera sig ger jag konkreta exempel på händelser under lägret samt bakgrund till varför det är viktigt (ofta i hur gruppen och individen fungerar), för att läsaren bättre ska förstå och kunna sätta sig in i det.

Kvar innan boken är klar är att redigera texten, förbättra layout och illustrera boken.


Arbetet med produkten

Arbetet med produkten rullar på. Jag har nu skrivit tio sidor av de planerade 30-40. Här är en sida, tagen precis som den för tillfället är, som exempel:

Indikationer på att rollsökningsfasen är nära går att finna i hur deltagarna interagerar med varandra. Ett tydligt tecken på att gruppen börjar lämna tillhörafasen är att små konflikter uppstår. Detta för att man inte längre håller med varandra till varje pris, utan vågar stå för vad man tycker. I rollsökningsfasen fastställs vad deltagarna kommer ha för förhållande relativt varandra. Detta är en naturlig utveckling och samarbetsövningar hjälper här deltagarna att finna sin roll i gruppen(fotnot 9) (mer om hur rollsökning bör behandlas av ledaren i kapitlet Genomförande).

Att gruppens övningar gradvis görs mer utmanande efter en tid, att påfrestningar på gruppen ökar, är viktigt för att gruppen ska utvecklas och nå sin effektivaste fas. Det är nämligen efter att gruppen har fått reda ut konflikter som den arbetar bäst, oavsett vad det rör sig om. Då svårighetsgraden i övningarna ökar tvingas även gruppen samarbeta mer, vilket förhoppningsvis leder till att gruppen går in i samhörighetsfasen(fotnot 2),

fotnot 9: Tydliga roller som fastställdes under ETK Tennis Camp 09 var "skämtaren", "den eftertänksamme", "den late", "den utseendefixerade", "tuffingen" för att nämna några. Roller är alltså något som finns i de flesta grupper, i synnerhet informella. Dessa roller förstärktes aktivt av rollinnehavaren - oavsett om det var "den late" eller "tuffingen".

fotnot 10: Att gruppen känner större samhörighet vid större utmaningar och krav utifrån har styrkts med hjälp av flera experiment. Bland annat ett utfört av amerikanska militären, där en grupp soldater svetsades samman mer av en skrikande officer som innebar större påfrestning än av en officer med motsatt taktik. Gruppen presterade bättre i det första fallet.


Angående målet för projektet har jag funderat på hur man kan göra det tydligare. Som målet är formulerat nu, "Så effektivt som möjligt förmedla till andra ledare hur man leder ett så bra läger som möjligt" är målet mer som ett syfte, med begränsade möjligheter att avgöra om jag uppnådde det eller inte. Dock är det svårt att definiera det mer konkret, göra det SMART:are så att säga. Hade jag exempelvis byggt en katapult hade jag kunnat sätta ett mätbart, konkret mål som varit lätt att bedöma. Målet hade kunnat vara att lyckas skjuta 50 meter utan att den går sönder med n materialkostnad på mindre än 5320 kronor. Hade mitt projekt handlat om att skapa och sälja en bok om ledarskap hade jag kunnat sätta målet i form av ett försäljningsmål, vilket hade speglat hur jag lyckats med boken, hur jag gjort reklam för den etc. Det är nu inte fallet, så jag ser inget alternativ till målet jag har i dagsläget.


Utformning av produkten beror av målgruppen

Att målgruppen för boken är lägerledare, där en betydande andel av lägrena är sommarläger inom olika sporter, innebär ofta att ledarna är ungdomar. Det innebär att boken måste utformas för att passa denna kategori av ledare. Dock inriktar sig boken till erfarna ledare, som har betydande erfarenheter - snarare än den som vill veta hur man ska hålla ett läger första gången. Detta medför att bokens innehåll måste anpassas efter en mer avancerad läsare. Så, snarare än att beskriva punkt för punkt hur ett läger ska genomföras lämpar sig en annan inriktning bättre, eftersom målgruppen redan kan det. Boken kommer istället diskutera med mer djup, med vetenskap, undersökningar och givetvis erfarenheter från lägret som bakgrund. Vad gäller språket är det av stor betydelse för hur väl målgruppen tar till sig boken. Att skriva med ett avancerat språk kan ge bristande intresse för ungdomar, medan ett simpelt språk inte lika väl kan beskriva det relativt avancerade innehåll som boken har. Det vill säga, jag tror att ett mer avancerat språk, tillsammans med förklarande bilder och figurer lämpar sig bäst.

För övrigt kommer källorna hänvisas till med hjälp av fotnoter, något som ger ett smidighet och flyt i texten, men samtidigt tillåter förklaringar och källor. Eftersom jag skriver boken med bakgrund av ETK Tennis Camp 09 är detta min "grundläggande källa". Att ge varje tanke en fotnot skulle bli klumpigt och göra det jobbigare att läsa. Därför har jag valt att bara hänvisa till lägret om det är något specifikt jag tar upp, exempelvis en undersökning med deltagarna i.

Synopsis för boken med mera

Jag har nu lagt ned ett antal timmar (fyra cirka) på att lära mig InDesign, vilket har fungerat bra, och totalt cirka fyra på att lägga upp en så tydlig struktur som möjligt för boken. Det lönar sig, det gör det betydligt lättare att förstå, ta till sig innehållet och inte minst få en tydlig helhetsbild. Jag har fått viss inspiration från en bok mamma skrev nyligen, där vissa stycken kallas för "den röda tråden". Dessa stycken finns med i alla kapitel och bygger mer eller mindre på varandra. Det förenklar oerhört mycket för läsaren. Jag har olika trådar, men med samma grundtanke - en sak i ett tidigare kapitel byggs på i ett senare. Givetvis hänger allt i boken tydligt ihop, men detta kan vara ett verktyg att göra det ännu tydligare.

Som tidigare nämndes handlar boken om allmänt lägerledarskap. Därför kommer t ex inga tennisövningar finnas med, inga "såhär går du steg för steg tillväga när du rekryterar andra ledare till bowlinglägret". Istället är min strävan att ta med sådant som var och en kan applicera på sitt område. Här är bokens kapitel och underrubriker:

  • Inledning:
    - ledarskap praktiskt ämne
    - hur skiljer sig lägerledarskap från andra typer av ledarskap?
    - Om ETK Tennis Camp 09 och andra källor
  • Förberedelsen:
    - intro/sammanfattning av kapitlet
    - att lära sig om gruppers och individers utveckling och dra nytta av kunskaperna
    - "Varumärket": att bygga ett varumärke (betydelse i lägersammanhang)
    - Samarbetet: Fler hjärnor bättre än en - att ta hjälp av sina medarbetare
    - Vilken är målgruppen?
    - Att attrahera målgruppen
    - Syftet och målgruppen sätter ribban - sambandet till målen
    - mål: Att sätta ett SMART mål
    - Planering och variation: Planering och struktur ger frihet - nyckeln till variation och flexibilitet
    - Slutsatser
  • Genomförandet:
    - Intro/sammanfattning av kapitlet
    - Att hjälpa gruppen formas
    - Uppföljning mål: "Delat mål halverar vägen dit" - vikten av att målsättningen med lägret är gemensam
    - Uppföljning planering och variation: Variation nödvändig när planering möter verklighet
    - Uppföljning "varumärket": "Vi vet vad vi gör" - om ethos och handlingars konsekvenser på varumärket.
    - "Jag kan själv" - att förhindra rastlöshet och att gruppen inte lyckas
    - Uppföljning samarbetet: att fördela arbetsuppgifter under lägret
  • Uppföljning och helhetsslutsats:
    - Intro/sammanfattning
    - Uppföljning mål: Återkoppling mot målen, samt metoder för att se om målet uppnåtts
    - Uppföljning "varumärket": CRM (costumer relationship management) - att bygga långsiktiga relationer
    - Slutsatser för boken

Jag känner mig ganska nöjd med strukturen, men fortsätter tänka på hur jag kan förbättra den.


Produkten - "Ledarskapet bakom det lyckade lägret"

Som tidigarenämndes kommer produkten inte längre vara tennislägret. Istället kommer det bli en kortare bok, cirka 30-40 sidor, där lägerledarskap i allmänhet tas upp, ett ämne som är intressant för många. Erfarenheter från lägret ("det lyckade lägret" syftar inte på tennislägret utan på målet att genomföra det lyckade lägret) tillsammans med vetenskapliga förklaringar kommer ligga till grund för arbetet. Bokens struktur kommer likna en "five paragraph essay" som i viss mån bygger på en tes, då det skapar en tydligare struktur (vissa ändringar kan ske):

* Inledning - vad är målet med boken och varför ser den ut som den gör? - hur man som ledare genomför ett läger så bra som möjligt (genom förberedelse, genomförande och i viss mån utvärdering - "tes")
* Förberedelse - bakgrund, planering etc
* Genomförande - hur lägret praktiskt ska ledas
* Avslut/sammanfattning (antingen uppdelat i två kapitel, med utvärdering etc i det ena och sammanfattning i det andra, eller i ett kapitel, då de i stort kommer behandla samma saker)

Exempel från lägret kommer användas, vetenskapliga experiment, undersökningar, intervjuer och erfarenheter i allmänhet. Mycket kommer tas från bloggen, då mycket av det som ska vara med i boken redan finns här. Dock kommer det vara en produkt skild från bloggen. Jag kommer behöva lägga lite tid på att lära mig InDesign, vilket är programmet som jag ska göra boken i. Anledningen till att jag väljer att lägga ned tid på att läramig ett bättre program är för att jag räknar med att det kan ge boken en tydligare struktur, en "tjockare röd tråd", samt att det går snabbare att skriva när jag lärt mig programmet. Utöver tiden jag lägger på att lära mig programmet kommer jag behöva lägga tid till att redigera och anpassa texter från bloggen, skriva nytt, strukturera etc. Allt som allt beräknar jag att jag behöver lägga ungefär 20 timmar till (mer detaljerad tidsrapport får ett eget inlägg).

RSS 2.0