Reflektioner, om presentationen och om framtiden
Reflektioner kring arbetet med produkten
Snart klar med boken - viktiga val
All text i boken är nu i stort sett klar. Kvar är en konklusion av boken, där det som tas upp i boken sammanfattas tydligt för att ge läsaren möjlighet att återkoppla till innehållet och slutsatser. Arbetet med strukturen har jag insett är något som aldrig tar slut. Så fort ett nytt avsnitt dyker upp måste det passas in för att följa strukturen. Jag har ofta kunnat passa in det bra, då strukturen är flexibel utan att tappa "den röda tråden". Ibland är det dock svårt. Jag överväger just nu hur jag ska passa in fler generella ledarskapsprinciper i genomförandet. Dilemmat är att det jag skrivit om hittills har jag kunnat dra tydliga kopplingar emellan, vilket givit texten en tydlig röd tråd. Att skriva om generella ledarskapsteorier är dels svårt att passa in med tydliga kopplingar till annat, och dels kommer det bara bli exempel på hur ledarskap ska vara - att skriva så heltäckande som jag gjort om andra aspekter av arrangerandet av ett läger skulle kräva en hel bok i sig. Som jag tydliggjort handlar boken om att arrangera ett läger, inte om ledarskap i allmänhet. Jag har därför behandlat de "specifika grenarna" av ledarskapet heltäckande - exempelvis om att få gruppen jobba utefter ett mål under lägret och att anpassa ledarskapet efter vilket sammanhang under lägret. Dock inte så mycket generella principer, exempelvis om att vara principfast (dvs agera tydligt utan att vela), att vara den som är ledaren och inte luta sig tillbaka och att leda genom föredöme. Nackdelar med att ta med det är alltså att det ger arbetet större bredd, vilket kan göra att jag istället får boken att bli ostrukturerad - "exempelbaserad" (alltså att istället för att ge en heltäckande bild, känns det för läsaren som att jag bara ger exempel).
I övrigt har jag valt att göra några fler undersökningar för att "backa upp" det jag pratar om. Jag märkte att det gör att det jag säger får mer trovärdighet, snarare än att jag bara hänvisar till egna erfarenheter. Erfarenheter är fortfarande en viktig del av projektet, men jag har i stor utsträckning velat hänvisa till något konkret. exempelvis, istället för att bara säga att det är viktigt att variera sig ger jag konkreta exempel på händelser under lägret samt bakgrund till varför det är viktigt (ofta i hur gruppen och individen fungerar), för att läsaren bättre ska förstå och kunna sätta sig in i det.
Kvar innan boken är klar är att redigera texten, förbättra layout och illustrera boken.
Arbetet med produkten
Indikationer på att rollsökningsfasen är nära går att finna i hur deltagarna interagerar med varandra. Ett tydligt tecken på att gruppen börjar lämna tillhörafasen är att små konflikter uppstår. Detta för att man inte längre håller med varandra till varje pris, utan vågar stå för vad man tycker. I rollsökningsfasen fastställs vad deltagarna kommer ha för förhållande relativt varandra. Detta är en naturlig utveckling och samarbetsövningar hjälper här deltagarna att finna sin roll i gruppen(fotnot 9) (mer om hur rollsökning bör behandlas av ledaren i kapitlet Genomförande).
Att gruppens övningar gradvis görs mer utmanande efter en tid, att påfrestningar på gruppen ökar, är viktigt för att gruppen ska utvecklas och nå sin effektivaste fas. Det är nämligen efter att gruppen har fått reda ut konflikter som den arbetar bäst, oavsett vad det rör sig om. Då svårighetsgraden i övningarna ökar tvingas även gruppen samarbeta mer, vilket förhoppningsvis leder till att gruppen går in i samhörighetsfasen(fotnot 2),
fotnot 9: Tydliga roller som fastställdes under ETK Tennis Camp 09 var "skämtaren", "den eftertänksamme", "den late", "den utseendefixerade", "tuffingen" för att nämna några. Roller är alltså något som finns i de flesta grupper, i synnerhet informella. Dessa roller förstärktes aktivt av rollinnehavaren - oavsett om det var "den late" eller "tuffingen".
fotnot 10: Att gruppen känner större samhörighet vid större utmaningar och krav utifrån har styrkts med hjälp av flera experiment. Bland annat ett utfört av amerikanska militären, där en grupp soldater svetsades samman mer av en skrikande officer som innebar större påfrestning än av en officer med motsatt taktik. Gruppen presterade bättre i det första fallet.
Angående målet för projektet har jag funderat på hur man kan göra det tydligare. Som målet är formulerat nu, "Så effektivt som möjligt förmedla till andra ledare hur man leder ett så bra läger som möjligt" är målet mer som ett syfte, med begränsade möjligheter att avgöra om jag uppnådde det eller inte. Dock är det svårt att definiera det mer konkret, göra det SMART:are så att säga. Hade jag exempelvis byggt en katapult hade jag kunnat sätta ett mätbart, konkret mål som varit lätt att bedöma. Målet hade kunnat vara att lyckas skjuta 50 meter utan att den går sönder med n materialkostnad på mindre än 5320 kronor. Hade mitt projekt handlat om att skapa och sälja en bok om ledarskap hade jag kunnat sätta målet i form av ett försäljningsmål, vilket hade speglat hur jag lyckats med boken, hur jag gjort reklam för den etc. Det är nu inte fallet, så jag ser inget alternativ till målet jag har i dagsläget.
Utformning av produkten beror av målgruppen
För övrigt kommer källorna hänvisas till med hjälp av fotnoter, något som ger ett smidighet och flyt i texten, men samtidigt tillåter förklaringar och källor. Eftersom jag skriver boken med bakgrund av ETK Tennis Camp 09 är detta min "grundläggande källa". Att ge varje tanke en fotnot skulle bli klumpigt och göra det jobbigare att läsa. Därför har jag valt att bara hänvisa till lägret om det är något specifikt jag tar upp, exempelvis en undersökning med deltagarna i.
Synopsis för boken med mera
Jag har nu lagt ned ett antal timmar (fyra cirka) på att lära mig InDesign, vilket har fungerat bra, och totalt cirka fyra på att lägga upp en så tydlig struktur som möjligt för boken. Det lönar sig, det gör det betydligt lättare att förstå, ta till sig innehållet och inte minst få en tydlig helhetsbild. Jag har fått viss inspiration från en bok mamma skrev nyligen, där vissa stycken kallas för "den röda tråden". Dessa stycken finns med i alla kapitel och bygger mer eller mindre på varandra. Det förenklar oerhört mycket för läsaren. Jag har olika trådar, men med samma grundtanke - en sak i ett tidigare kapitel byggs på i ett senare. Givetvis hänger allt i boken tydligt ihop, men detta kan vara ett verktyg att göra det ännu tydligare.
Som tidigare nämndes handlar boken om allmänt lägerledarskap. Därför kommer t ex inga tennisövningar finnas med, inga "såhär går du steg för steg tillväga när du rekryterar andra ledare till bowlinglägret". Istället är min strävan att ta med sådant som var och en kan applicera på sitt område. Här är bokens kapitel och underrubriker:
- Inledning:
- ledarskap praktiskt ämne
- hur skiljer sig lägerledarskap från andra typer av ledarskap?
- Om ETK Tennis Camp 09 och andra källor - Förberedelsen:
- intro/sammanfattning av kapitlet
- att lära sig om gruppers och individers utveckling och dra nytta av kunskaperna
- "Varumärket": att bygga ett varumärke (betydelse i lägersammanhang)
- Samarbetet: Fler hjärnor bättre än en - att ta hjälp av sina medarbetare
- Vilken är målgruppen?
- Att attrahera målgruppen
- Syftet och målgruppen sätter ribban - sambandet till målen
- mål: Att sätta ett SMART mål
- Planering och variation: Planering och struktur ger frihet - nyckeln till variation och flexibilitet
- Slutsatser - Genomförandet:
- Intro/sammanfattning av kapitlet
- Att hjälpa gruppen formas
- Uppföljning mål: "Delat mål halverar vägen dit" - vikten av att målsättningen med lägret är gemensam
- Uppföljning planering och variation: Variation nödvändig när planering möter verklighet
- Uppföljning "varumärket": "Vi vet vad vi gör" - om ethos och handlingars konsekvenser på varumärket.
- "Jag kan själv" - att förhindra rastlöshet och att gruppen inte lyckas
- Uppföljning samarbetet: att fördela arbetsuppgifter under lägret - Uppföljning och helhetsslutsats:
- Intro/sammanfattning
- Uppföljning mål: Återkoppling mot målen, samt metoder för att se om målet uppnåtts
- Uppföljning "varumärket": CRM (costumer relationship management) - att bygga långsiktiga relationer
- Slutsatser för boken
Jag känner mig ganska nöjd med strukturen, men fortsätter tänka på hur jag kan förbättra den.
Produkten - "Ledarskapet bakom det lyckade lägret"
* Inledning - vad är målet med boken och varför ser den ut som den gör? - hur man som ledare genomför ett läger så bra som möjligt (genom förberedelse, genomförande och i viss mån utvärdering - "tes")
* Förberedelse - bakgrund, planering etc
* Genomförande - hur lägret praktiskt ska ledas
* Avslut/sammanfattning (antingen uppdelat i två kapitel, med utvärdering etc i det ena och sammanfattning i det andra, eller i ett kapitel, då de i stort kommer behandla samma saker)
Exempel från lägret kommer användas, vetenskapliga experiment, undersökningar, intervjuer och erfarenheter i allmänhet. Mycket kommer tas från bloggen, då mycket av det som ska vara med i boken redan finns här. Dock kommer det vara en produkt skild från bloggen. Jag kommer behöva lägga lite tid på att lära mig InDesign, vilket är programmet som jag ska göra boken i. Anledningen till att jag väljer att lägga ned tid på att läramig ett bättre program är för att jag räknar med att det kan ge boken en tydligare struktur, en "tjockare röd tråd", samt att det går snabbare att skriva när jag lärt mig programmet. Utöver tiden jag lägger på att lära mig programmet kommer jag behöva lägga tid till att redigera och anpassa texter från bloggen, skriva nytt, strukturera etc. Allt som allt beräknar jag att jag behöver lägga ungefär 20 timmar till (mer detaljerad tidsrapport får ett eget inlägg).