Synopsis för boken med mera

Jag har nu lagt ned ett antal timmar (fyra cirka) på att lära mig InDesign, vilket har fungerat bra, och totalt cirka fyra på att lägga upp en så tydlig struktur som möjligt för boken. Det lönar sig, det gör det betydligt lättare att förstå, ta till sig innehållet och inte minst få en tydlig helhetsbild. Jag har fått viss inspiration från en bok mamma skrev nyligen, där vissa stycken kallas för "den röda tråden". Dessa stycken finns med i alla kapitel och bygger mer eller mindre på varandra. Det förenklar oerhört mycket för läsaren. Jag har olika trådar, men med samma grundtanke - en sak i ett tidigare kapitel byggs på i ett senare. Givetvis hänger allt i boken tydligt ihop, men detta kan vara ett verktyg att göra det ännu tydligare.

Som tidigare nämndes handlar boken om allmänt lägerledarskap. Därför kommer t ex inga tennisövningar finnas med, inga "såhär går du steg för steg tillväga när du rekryterar andra ledare till bowlinglägret". Istället är min strävan att ta med sådant som var och en kan applicera på sitt område. Här är bokens kapitel och underrubriker:

  • Inledning:
    - ledarskap praktiskt ämne
    - hur skiljer sig lägerledarskap från andra typer av ledarskap?
    - Om ETK Tennis Camp 09 och andra källor
  • Förberedelsen:
    - intro/sammanfattning av kapitlet
    - att lära sig om gruppers och individers utveckling och dra nytta av kunskaperna
    - "Varumärket": att bygga ett varumärke (betydelse i lägersammanhang)
    - Samarbetet: Fler hjärnor bättre än en - att ta hjälp av sina medarbetare
    - Vilken är målgruppen?
    - Att attrahera målgruppen
    - Syftet och målgruppen sätter ribban - sambandet till målen
    - mål: Att sätta ett SMART mål
    - Planering och variation: Planering och struktur ger frihet - nyckeln till variation och flexibilitet
    - Slutsatser
  • Genomförandet:
    - Intro/sammanfattning av kapitlet
    - Att hjälpa gruppen formas
    - Uppföljning mål: "Delat mål halverar vägen dit" - vikten av att målsättningen med lägret är gemensam
    - Uppföljning planering och variation: Variation nödvändig när planering möter verklighet
    - Uppföljning "varumärket": "Vi vet vad vi gör" - om ethos och handlingars konsekvenser på varumärket.
    - "Jag kan själv" - att förhindra rastlöshet och att gruppen inte lyckas
    - Uppföljning samarbetet: att fördela arbetsuppgifter under lägret
  • Uppföljning och helhetsslutsats:
    - Intro/sammanfattning
    - Uppföljning mål: Återkoppling mot målen, samt metoder för att se om målet uppnåtts
    - Uppföljning "varumärket": CRM (costumer relationship management) - att bygga långsiktiga relationer
    - Slutsatser för boken

Jag känner mig ganska nöjd med strukturen, men fortsätter tänka på hur jag kan förbättra den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0