Komplettering till projektplanen:

Målgrupp:

En annan målgrupp har valts för projektets produkt. Tidigare var målgruppen spelarna på lägret, med åldersintervallet åtta till 15 år. Målgruppen har ändrats till att vara tränare till kommande läger. Dessa tränare behöver inte enbart ha med tennis att göra, snarare inriktar sig produkten (se produkt) på ledare för läger inom alla idrotter och aktiviteter. Anledningen till bytet var att det ger mig en chans att förmedla mina erfarenheter från framförallt lägret, till framtida lägeransvariga. Anledningen till den bredare målgruppen är att det gör att fler kan ha nytta av produkten, då mycket av det jag stöter på som ledare för ett tennisläger återkommer inom andra läger. Alltså, produkten vänder sig helt enkelt till (den framtida) ledaren för ett lyckat läger.

 

Mål och frågeställning:

Med anledning av den förändrade målgruppen är även målet, svaret till frågeställningen, förändrat. Istället för att ha frågeställningen: ”hur ska ett tennisläger genomföras så bra som möjligt? Hur kan jag som ledare för lägret hjälpa de andra tränarna, som jag leder, utvecklas så mycket som möjligt?” har frågeställningen, och sålunda även målet, ändrats till ”Hur ska jag så effektivt som möjligt kunna förmedla till andra ledare hur man leder ett så bra läger som möjligt?” Lägg märke till att det tidigare målet finns med i denna frågeställning; att lägret fortfarande är en viktig del. Men istället för att vara vad målet handlar om, blir det nu ett förarbete för att uppnå målet. Varför arbetet med produkten inte till fullo baseras på en genomgående vetenskaplig grund, är för att ledarskap ned till grunden är ett praktiskt ämne. Ledarskap är inget som vetenskapliga teorier till fullo kan förklara, utan är i grunden ett praktiskt kompetensområde. Det är därför som det även nu bygger på det genomförda lägret. Givetvis kommer även andra källor användas, men då framförallt för att öka förståelsen för erfarenheterna från lägret. Det blir alltså inte enbart egna erfarenheter inom tennis, utan även andras erfarenheter och forskning – inom ledarskap generellt – som kommer ligga till grund för att nå ut så effektivt som möjligt till målgruppen. Målet skulle kortfattat kunna formuleras som ”guiden till ledarskapet bakom det lyckade lägret”.

 

Produkt:

Dessa relativt små justeringar av målgrupp och mål leder till en stor förändring vad gäller produkten. Istället för att lägret är produkten, blir den nu endast ett redskap i arbetet med produkten. Nyckeln till att nå ut till målgruppen så effektivt som möjligt ligger i produkten. Genom en mognare, mer ”allmän” och erfaren målgrupp – som dessutom inte var med på lägret – lämpar sig en bok, en guide, bättre. Det ger bättre struktur över vad produkten egentligen är. Istället för foton, videofilmer, bloggen och kommentarer från de som var med kommer allt samlas med en tydlig struktur i en kortare bok. Målet med projektet är som sagt att så effektivt som möjligt förmedla ”ledarskapet bakom det lyckade lägret”, inte att hitta en produkt som det finns en efterfrågan för och sälja denna – allt vad gäller marknadsföring (vad som gör att produkten skulle sälja maximalt) har sålunda utelämnats.

Tidsplan för det som är kvar:

Tidsplanen har tidigare formulerats någorlunda detaljerat. Därför finns ingen anledning att beskriva det som tidigare gjorts. Hursomhelst finns det goda skäl att i detalj beskriva hur tiden som är kvar tills produkten ska vara klar, knappt tre veckor, bäst ska disponeras. Det som ska göras är först ett upplägg för boken; vilka områden som bör behandlas i den och i vilken ordning de bäst behandlas. Därefter behöver det göras en ”rough draft” över vad som ska finnas med. Detta bör vara klart inom en vecka. Därefter tidskrävande arbete med att förbättra den röda tråden i boken, lägga in fler passande figurer och bilder, samt i allmänhet förbättra och arbeta med detaljerna. Det tar längre tid än vad som ofta förväntas, därför är det bra att ha en vecka för det.


RSS 2.0