Bara efterarbetet kvar (om en påbörjad reflektion och feedback)

Såhär några dagar efter lägrets slut har jag kunnat ta mig tid att tänka tillbaka, titta igenom alla utvärderingar eleverna och de andra tränarna skrev och påbörja den tunga reflektion som kommer krävas till projektet. Till att börja med ska jag säga att lägret motsvarade mina förväntningar till punkt och pricka. Jag fick sitta ganska länge några av kvällarna för att få ihop allt, bland annat CD-skivorna på torsdag/fredag, men det var det värt.

Vad som ytterligare visar på att lägret nådde upp till förväntningarna var svaren vi fick av eleverna på utvärderingsformulären. Frågorna de fick är som följer:

Har maten varit god?
Har du blivit bättre på tennis under lägret tycker du?
Kan du i så fall säga någonting?

Vad har varit roligast med lägret?

Har det känts kul att komma hit på dagarna?
Var det här ett bra sätt att spela tennis på?

Har vi tränare varit snälla mot dig om du till exempel haft någon fråga, känt dig utanför eller bara velat prata?

Är det något mer du vill att vi ska få veta? (skriv på resten av papperet).

 

Bilderna som inte går att visa är smileys med antingen ledsna, mittemellan eller glada munnar. För att man så tydligt och enkelt som möjligt skulle kunna visa vad man tyckte kunde man även rita ett helt eget ansikte som till exempel var argare än de förutbestämda.

Till att börja med, så svarade ungefär hälften att maten var god på första frågan och hälften att det inte var något speciellt med den. En detalj i sammanhanget, men det har visat sig att maten är viktigare än man kan tro. Det är dock svårt med undersökningar av det här slaget eftersom barn tenderar att vara en aning subjektiva och ha ett relativt kort tidsperspektiv - får man pizza sista dagen kommer svaren bli betydligt mer positiva än om pizzan serveras tidigare i veckan, som nu var fallet.

På den andra frågan skulle man kanske kunnat gå djupare och frågat hur mycket bättre (på en skala från ett till fem), men det kändes som det hade varit att begära lite för mycket av spelarna då frågorna var ganska svåra redan från början. Alla svarade med en glad mun.

Frågan efter var ett smidigt sätt att se så att ingen svarade glad mun av rutin utan verkligen tänkte till om vad de förbättrats på under veckan. Svaren varierar, precis som på nästa fråga, från kickserve via backhand till lekar.

På frågan om det varit kul att komma hit svarade de allra flesta ja, något som fick mig att lyfta lite på ögonbrynen. Självklart har det känts som alla haft det kul, men på ett tennisläger måste man också lägga in vissa inslag som kan uppfattas som lite tråkigare av de minst spelglada - just för att utvecklas så mycket som möjligt och kunna ha desto roligare senare med matcher och andra spelövningar. Det verkade dock som om vi lyckades skapa en bra "lägerkänsla" med tillräckligt mycket gemensamma aktiviteter och avbrott för att undvika monotoni och tristess (vilket även schemat förebyggde).

Resten av frågorna fick vi inga märkvärdiga svar på utan för det mesta ett tydligt ja, alltså en glad mun. I tränarnas formulär var frågorna lite svårare och stundtals ganska utmanande. Som jag tidigare visade såg frågorna ut såhär:

 

Samarbetet:

Hur tycker du att samarbetet mellan oss tränare har fungerat?

Känner du att de andra tränarna har lyssnat på dig?

Har det gått bra att hantera oväntade problem?

Ledarskap:

Känns det som Jonas var mån om att få veta vad du tyckte om saker? kände du dig involverad?

Känns det som du har utvecklats som tränare under under lägret? I så fall hur?

Vad kan Jonas tänka på för att förbättra sig som ledare?

Lägret:

Sammanfatta hur lägret gick med 20 ord!

Hur hanterade vi rent praktiska detaljer av lägret: förseningar, spel inne, mathämtning, etc?

Vad skulle du ändra på om du skulle ha lägret igen?

Eleverna:

Känner du att din roll som ledare på banan inte har ifrågasatts?

Har någon av eleverna uppträtt opassande under lägret? Hur har du i så fall reagerat?

Vad tror du att de elever som haft dig kommer svara på sina frågor?

Din insats:

Är den lön du får välförtjänt? Finns det något som du kunnat göra för att vara värd en bättre lön?

Nämn tre saker som du gjort bra och tre du känner att du kan förbättra dig på:


Jag kommer ta upp intressanta svar istället för att gå igenom allt. Angående samarbetet kommenterades tränarmötena som ett bra inslag där alla fick chansen att säga något de tänkt på om dagen som gått och den kommande. Problem som kom upp löstes smidigt och enkelt, kanske beroende på att alla tränarna hållt i liknande läger tidigare.

Ledarskapet sköttes överlag bra, enligt enkäterna. Tränarmöten dök återigen upp, den här gången för att alla kunde få chansen att prata och lyssna - som ledare är det även viktigt att lyssna (som alla hört tusentals gånger). Konstruktiv kritik (i.e negativa kommentarer) handlade lite om teorin - att det är svårt att få så små barn att lyssna så länge och att inte planera så mycket utan låta det komma mer spontant. Att inte ha lika mycket teori har jag diskuterat i tidigare inlägg, men jag tyckte att det fungerade bra eftersom alla var engagerade egentligen hela tiden. Viktigt, som tidigare nämndes, är att eleverna ska vara aktiva så mycket som möjligt istället för att bara sitta tysta och lyssna, exempelvis att vi tränade på att linda stukade fötter, pratade i par om nyttiga mellanmål osv. Att man ska ha det mer spontant håller jag till viss del med om, men det är det jag under hela projektet haft emot - att man ska ta träningen som den kommer och bestämma allteftersom, om man ens bestämmer. Så jag är glad att vi planerade så mycket (det går säkert att hitta flera inlägg som bara handlar om just det) - men man skulle nog tjäna på att avvika från planeringen fler gånger, är väl lärdomen.

Nästa kategori var lägret, alltså kommentarer om lägret och dess praktikaltiteter, exempelvis mathämtning. Alla tränare var överrens om att det gått mycket bra. En ganska träffande beskrivning som en tränare gav var: "ett beprövat koncept i ny tappning som genomfördes med bravur efter mycket planering. Resultatet blev många glada barn med nya kunskaper".


Bilder från sista dagen!

Igår avslutade vi ETK Tennis Camp-09. Hoppas att alla fick med sig CD-skivan hem och är nöjda med vad de ser! Här är de allra sista bilderna från lägret, komplett med poängsamlartävlingen, individuella samtal, bollsamlartävling och, jag skäms över att säga det - vattenkriget blev en stor besvikelse för oss tränare som åkte på storstryk!

Stationerna under poängsamlartävlingen. Lagen var Scrubs, Eldbollarna, Servesnutarna och kanonkulorna. Mycket fyndiga namn tycker jag.

Bilder från "Backhandbowling"-stationen

"Forehandutmaningen" och "Volleymatchen"


Vi avslutade med pris-, diplom- och CD-skivsutdelning. Efter det fick alla elever svara på några frågor om lägret (tack för de bra svaren, ni får de nya racketarna snart).

Eller, vi hade ju det traditionella vattenkriget också.


Bilder imorgon

Fler bilder kommer upp imorgon, dessutom är det imorgon man får skivan med videofilmen av forehand, backhand och serve, tillsammans med massor av bilder från lägret!

Dagens tips - hur kastar man en boll? (om att få fart på bollen i serven)

Jag är ledsen att det inte kom något dagens tips igår. Istället tänkte jag skriva lite mer om olika bitar i serven och den så kallade "snärten". Snärt är inget ord jag gillar att använda, men det är lätt att förstå när jag säger det. Precis som vi pratade om idag: tänk att du ska kasta iväg en boll så långt som möjligt. Börja med att kasta med rak arm, och sedan kastar du genom att förbereda med böjd arm som du sedan sträcker. Vilken gång flyger bollen längst?

Bollen flyger längst, får mest fart, den andra gången för att underarmen har mer fart i "träffögonblicket" (när man släpper bollen). Det är lite svårt att förklara varför men det märker ni själva när ni provar. Hur kan det här hjälpa oss? Jo, om vi lägger in det här i serven betyder det att man ska lägga racket på axeln - då böjs armen - istället för att istället ha rak arm. I det här klippet syns det väldigt bra. Elitspelare brukar bara nudda ryggen en kort stund istället för att låta racket vila på ryggen.

Det känns oftast mycket lättare att slå om man gör så. Det kan ni prova själva. Jag tyckte bland annat Gabbe visade det väldigt bra här där man ser hur racket har varit på ryggen och fortsätter genom träffen:


Lite mer avancerat:

Dagens andra tips handlar om något liknande som faktiskt bygger på det som står tidigare. Skillnaden mellan att slå med rak arm och "fast" handled, och att böja armen i baksvingen och låta handleden röra sig (vi går inte in på vad det heter nu) är väldigt stor i både grundslagen och som sagt i serven/smashen. Som jag skrev tidigare brukar det kännas mycket lättare att slå med böjd arm (för att sedan sträcka den efter träffen) och en handled som "rör sig" mer än armen (titta på Gabbes handled i serven). Därför tjatar vi tränare ofta om att inte ha rak arm i baksvingen! Här är två till bra exempel på när handleden ger mer fart på bollen:


Vi ses imorgon!

Några av bilderna från idag!

Idag har vi hunnit med mycket, här kommer några av bilderna (kan inte lägga upp alla bilder men vi har minst en bild av alla när de spelar och kommer såklart ta med dem på skivan ni får).










Och slutligen, vad vi egentligen gjorde under förmiddagens teknikpass:




Dagens tips - spela säkert!

Att spela säkert, kallas också att man bygger upp spelet, är inte bara att slå bollen högt över nätet utan också att inte låta den man spelar mot få något läge. När man pratar om taktik som vi gjort en del idag, pratar man om hur man ska vinna poängen. Svårare än så är det inte. Då vill man ju inte att motståndaren ska få läge bara för att man själv spelar fegt.

Vi pratade idag om hotel, alltså Höjd över nätet, Topspinn och Längd. De här tre grejerna är det allra viktigaste när man pratar om säkerhet, alltså att hålla igång bollen. Eftersom vi redan har pratade med det en del tänkte jag lägga till en grej – viktigt för att ens kunna ha någon säkerhet och placera bollen alls, är att vara tidig till bollen. Alltså att man förbereder sig tidigt och har bra timing. Är man inte det kan man inte styra svingen på racket på samma sätt och då kan man inte bestämma över bollen. Här är ett bra klipp där HoTeL finns med. Och en sak till – alla såna här grejer vi pratar om är för att det ska bli roligare att spela match. Så det kan vara bra att tänka på.

Vi ses imorgon!


Bilder från tisdagen




Tisdagen gick (nästan) precis som planerat.

Hade det inte börjat regna i slutet av dagen, mer precis när klockan var 14.20 och vi hade 25 minuter tennis kvar, hade andra dagen av lägret gått precis som planerat. Jag känner dock att det var tur att regnet kom så sent. Vi kommer skjuta upp "vinnarbanan" tills imorgon, och kommer då spela nästan en timme. Vinnarbanan tror jag är min favoritmatchövning. Den håller alla spelare igång och motiverade samtidigt som jag som tränare kan gå runt och titta på många samtidigt, ta kortare samtal och om jag skulle vilja, ha kortare genomgångar för hela gruppen.



När det gäller genomgångar ser jag dem som något mycket viktigt. Då syftar jag på alla genomgångar som avser utveckling inom teknik och taktik som är till för att utveckla spelaren. Alltså inte genomgångar av övningar. Det är många anledningar, men den främsta skulle nog vara att vid speciellt matningsövningar finns en risk för att man bara gör övningen, utan att få något speciellt att tänka på. Det kan ju vara bra ibland, men oftast har inte matningsövningar så stor effekt om man som tränare inte samtidigt ger något - det är ju lite det som matningsövningar är bra för, att förenkla övningen så mycket som möjligt så att eleven kan tänka på exempelvis svingen. Nu hårddrar jag det, det finns självklart andra användingsområden för matningsövningar, men för att enkelt förklara vad jag menar. En risk med att ge för mycket input/feedback är, inte så konstigt nog, att det blir svårt för spelaren att ta emot något.

Därför gillar jag en övning som kallas supermatning. Vi har använt oss av den varje dag på förmiddagspasset. Den går till så att med två banor, två tränare och två grupper spelar sex elever på ena banan med två tränare, varav den ena matar. På banan bredvid spelar två elever med varandra, gärna en simpel övning så att de får tid att träna på vad tränaren har sagt. Det är nämligen så att tränaren som inte matar bollar står bakom eleverna som blir matade och tar ut en i tagit en kort stund och ger tips på det som är i fokus för övningen just då. Det rör sig om en kort pratstund, så att eleven kan spela när det är hans tur nästa gång. Varför vi har använt den så mycket i teknikträningen har flera anledningar. För det första så brukar den fungera bra med en allmän (som i inte individuell) genomgång innan vi börjar. Eleverna får redan då några saker att tänka på. När vi sedan börjar är det lätt att ta ut eleverna en och en och säga vad just de behöver träna på - en lite längre stund än man annars hinner med. Det som är roligt med övningen är att man brukar se resultat från de flesta bara genom att köra en kort stund. Detta är alltså basen för förmiddagens teknikträning, och detta är förklaringen till varför.

Eftersom detta är en så stor del av projektet (och jag har gjort mycket för att komma hit) så vill jag mer detaljerat än igår förklara vad vi gjort idag, och förklara varför på de ställen det behövs, om jag inte redan gjort det vilket jag är ganska säker på att jag har. Till att börja med så spelar de yngsta för sig, med David och Gabbe. Anledningen till att vi valde att göra så har jag skrivit om tidigare, så jag tänkte bara konstatera att det fungerar bra att göra så. De är fortfarande med och fysar, värmer upp, har teori och annat med resten av gänget, vilket för många är mycket imponerande. Det enda jag går och grubblar på är ifall de yngsta vinner något på att vara med och ha teknikanalys. Fördelar är att det ju alltid är kul att se sig spela och att det kan vara kul om alla är med. Nackdelar är att vissa är helt nybörjare och spelar givetvis därefter, det kan bli långtråkigt för de yngsta att hålla på med det (en av anledningarna till att vi separerade dem var att de ska få spela mer lekfullt), de yngsta har inte gått in så mycket på serve och vi kommer därför vara tvungna att göra något annat för dem. Jag lär ligga sömnlös inatt också, men det är ju först på torsdag vi har teknikanalysen att vänta.



För att återgå till dagen så följde vi schemat utomordentligt klockrent fram till dess regnet drog igång. Vi hade alltså på förmiddagen tre stationer, alla med fokus backhand (att ha olika fokus är nog den bästa och mest fundamentala idéen för alla sommarläger oavsett sport). Vi hade som sagt korta genomgångar fortlöpande, och allt rullade på väldigt bra. Utan att överdriva kändes det som tiden flög fram, trots att förmiddagen upptar tre timmar. På fysen hade vi snabbhet som tema (lägg alltså ordet tema på minnet) och genomförde rusher och avslutade med brännboll för att "mjuka upp psyket", i.e ha kul. Teorin idag, liksom igår, gick bättre än jag någonsin kunnat drömma om. Att prata om proteiner och fetter och McDonalds och allt vad det var kändes väldigt smidigt. Nu varken hann eller ville vi ju gå på en djupdykning i ämnet, men jag tror att det vi pratade om fastnade.

Där kommer vi återigen till ett intressant faktum - ett läger är ett läger. Man hinner inte med allt, utan måste antingen smalna av väldigt mycket, med risk för att det både blir tråkigt och ineffektivt, eller ta allt "lite lagom mycket". Än så länge har det senare fungerat bra, men man känner ibland att det skulle vara bra att fortsätta lite till med något. Men det är skönare att ha detta något exklusiva problem än att inte ha något att göra.

Eftermiddagen bjöd på först kostläreteori, därefter kastade vi oss in på taktik där vi hade en station med deffensivt spel där vi, till elevernas lycka, äntligen fick träna lite på att slica. På de två andra banorna gick vi igenom och tränade på säkerhet respektive gick igenom och tränade precision. När vi efter mellanmålet skulle spela vinnarbanan hann vi bara med en match - en stor besvikelse. Dylika spelövningar, ofta sådant som involverar många, tror jag är viktiga för ett läger, oavsett karaktär. Det ger lägret en speciell "lägerkänsla" och, utan att bli alltför poetisk är det något som gör ett läger roligt. Andra saker som jag hela tiden försöker jobba mer med är överraskningar, att kanske göra vissa delar lite mindre seriösa och mer elevstyrda och att bara helt plötsligt kunna avbryta den koncentrationskrävande teknikträningen och göra något roligt i tio minuter. Nu har vi inte riktigt så mycket tid att vi kan göra det hela tiden, men det är en tanke som är värd att tänka, höll jag på att säga. För det är ju nästan det viktigaste - att eleverna (och i viss mån vi tränare) tycker att det är roligt. Dessvärre kom regnet alltså under precis en sådan, ovan beskriven situation, men vi kommer ta upp den imorgon, tillsammans med mycket annat såklart.

Spel i de första regndropparna:

Några bilder från första dagen.













Dagens tips - använd fötterna!

Jag tror många kunde tänka sig att just fotarbete skulle bli dagens tips.

Vad är det då som är så bra med fotarbete egentligen? Varför tjata om det?

Egentligen är fotarbete bra på flera sätt. Både för att hjälpa till att komma till bollen så snabbt och exakt som möjligt, och för att komma tillbaka in i banan efter ett slag. När man använder fötterna är det viktigt att komma ihåg att det inte ska bli för stora rörelser - fotarbete är något man använder hela tiden och det kommer bli väldigt jobbigt i längden om man hoppar för mycket. Samtidigt är det inte bra att röra sig för lite. Jag brukar säga att det är lika fel att hoppa (med hopp menar jag stora hopp) som att gå på stället. När man hoppar tar man ut sig för snabbt utan anledning, och när man går rör man bara på fötterna - kroppen står alltså still - och man tappar poängen med fotarbetet. Lleyton Hewitt, en proffsspelare, visar det väldigt bra i den här slow motion-videon:
http://www.youtube.com/watch?v=YQxsL6qs2r0

För den mer avancerade:
Det finns olika delar i fotarbetet där alla egentligen är lika viktiga. I de flesta slagen brukar man så fort man vet hur bollen kommer gå  göra ett splitstep (brukar vara precis efter att motståndaren träffar bollen) - precis som i volleyn. Efter det jobbar man med först stora steg, sedan mindre steg tills man kommer fram till bollen. Efter träffen vill man direkt komma igång med fötterna och många spelare gör ett step in-steg bland annat därför.



Vi ses imorgon!

Allt rullar på? (om dagens tränarmöte och schematekniska förändringar inför morgondagen).

Att ha ett tränarmöte på morgonen och ett på eftermiddagen gör att vi både har chans att se framåt och förbereda oss på vad som komma skall (morgonmötet) och se tillbaka på hur det gått, alltså reflektera över dagens aktiviteter (eftermiddagen) och medan vi kommer ihåg allra mest ändra på saker till morgondagen. Det är alltså så vi kommer ha det under veckan. Dagens eftermiddagsmöte ledde till att vi ändrade om några saker i schemat samt planerade lite mer i detalj hur vi ska lösa morgonpasset på bästa sätt. Problemet när man har ett sommarläger tycker jag är att man har en väldigt begränsad tidsram där man ändå vill gå in på allt. Jag ska inte överdriva, vi är ju ändå här sex timmar varje dag och spelar tennis gott och väl fyra, så givetvis hinner vi gå in ganska djupt på mycket. Men det blir fortfarande att man, efter att ha strukturerat upp så detaljerat som gjorts inför detta läger, inser att det inte finns tid att slösa bort. Missförstå mig inte, till att slösa bort tid hör ju aktiviteter som ska göra lägret roligare, dessa aktiviteter är noga inkluderade i samlingsnamnet "dyrbar, välutnyttjad tid".



Något vi idag insåg var att samlingar i allmänhet och byten i synnerhet inte är effektiv tid, utan att de alltid tar längre tid än man tror. Därför kommer vi imorgon såklart ta till oss detta, bland annat genom att säga till i god tid innan lunchen övergår i teori, innan mellanmålet är slut, och så vidare. Vi kommer även göra om eftermellanmålspasset så att vi bara gör en grej istället för att vi som idag, dåraktigt nog, trodde att vi skulle hinna både att ta upp temat säkerhet och därefter göra en snitsig avslutning i form av en finsk pingis - lärarna möter eleverna. Vi diskuterade oss även fram till att jag, av olika anledningar, skarpt gillar spelövningar med många involverade. Då menar jag övningar såsom vinnarbanan (aka fattig och president), collegematcher och Davis Cup där många är engagerade. Både för att det är en bra introduktion till matchspel, för att vi tränare friare kan gå runt och korrigera/hjälpa med teknik och taktik i och med att övningen flyter ändå, och även för att tennis i grund och botten är en individuell sport och skulle kunna behöva lite "gammal hederlig" lagkänsla någon gång ibland. Jag tänkte avsluta med att säga att jag tycker att man generellt lägger för lite tid på sådana här övningar, liksom på serve och attackspel.

Första dagen klar - om hur vi ligger till.

Efter en hektisk morgon drog vi igång första dagen av lägret. Och det kändes faktiskt som vi var väl förberedda och som om det gick som jag ville. En ändring vi gjorde mot vad schemat sa var att vi tog bort videoanalysen från måndagen och kommer ha den en gång, på torsdag bara, istället. Det kändes lite onödigt att lägga två pass på att filma tioåringar. Med det menar jag inte att det känns onödigt, tvärtom tycker jag att det kommer bli ett väldigt bra tidsfördriv: det är för det första alltid lärorikt och kul att se sig själv spela, oavsett vilken nivå man ligger på. Dessutom är jag övertygad om att alla på lägret kommer ha förbättrats till i slutet av veckan och därför kommer kunna vara stolta över vad de ser.

Att vi gjorde som lägret vi hade förra året med de yngsta var bra, alltså att de inte var med i stationsspelet utan spelade på sina banor. All teori inom pedagogik/utvecklingspsykologi (se Svenska Tennisförbundets kursbok för TK1) talar för att det skulle varar bättre att de inte är med i stationsspelet (utvecklar det gärna senare vid tillfälle).

Teorin fungerade precis som väntat, till och med bättre. Alla elever var intresserade och aktiva under teorin, som jag annars trodde skulle vara en riktig flaskhals. Det var ett vinnande koncept att hålla det kort och hålla eleverna aktiva i möjligaste mån. Vi fick även in en poäng med papperna som var lätta att förstå och gjorde att elever som annars hade löpt stor risk för att dö i tristess ändå var med och lyssnade. Jag vill verkligen inte bre på ett heltäckande lager av perfektion över den första lägerdagen, utan nöjer mig med att säga att vi, tränare och elever, lyckades mycket bra.

Schemat i den mest färdiga versionen någonsin.

Efter det finslipade jag och skrev rent schemat så att vi kan hänga upp det till allmän beskådan.


Måndag

8.30
Tränarmöte

9.00
Samling och genomgång av veckan

9.15
Uppvärmning

9.30
Videoanalys: fh, bh, serve. Övriga banor stationsspel alla slag, komma igång.

11.30
Fys: kondition - lekar, kort koordination.

12.00
LUNCH och vila

12.40
Teori: Spel – vi går in på hur man spelar tennis och gör egna spelövningar.

13.00
Önsketid: valfria spelövningar inom vissa gränser.

13.30
Rotation.
Spel: introduktion till matchspel. Dubbel på en bana.

14.00
Mellanmål.

14.10
forts. Stationsspel tema säkerhet.

14.30-15.00
Avslutar tidigare för att hinna med en överraskning
Nedjoggning, stretch och samling

Tisdag

8.30
Tränarmöte

9.00
Samling – genomgång
uppvärmning:
evighetsstafett
9.30
inbollning, sedan teknik: fh, bh. Stationer: supermatning – fokus individuellt (se beskrivning).
övningar backhand

10.30
forts m stationer, ingen supermatn, istället fh/bh – kroppsförfl, fh/bh – kroppsrot, fh/bh – individuellt (på passande nivå)
11.30
Fys: snabbhet
12.00
LUNCH och vila

12.40
Teori: Varför säger vissa att McDonaldsmat är onyttig?

13.00
spel, stationer: fokus - säkerhet Tre stationer där vi går igenom grundläggande taktik, säkerhet och precision.  Alla banor har minst 2 övn o 1 genomgång.

14.00
mellanmål
14.10
Davis Cup/forts spelövn

14.45-15.00
Nedjoggning, stretch och samling

 

De yngsta är inte med på stationerna utan har sina egna tränare!

 




Onsdag

8.30
Tränarmöte

9.00
Samling – genomgång
uppvärmning

9.30
inbollning, sedan teknik: attack, volley. Stationer: Supermatn – attack sedan volley/volley för de mindre.

10.30
Supermatn klart. Attack o volley en bana, volley en o matn – fram på när på sista banan.

11.30
Teori: hur kroppen fungerar – rörelseapparaten.

11.50
LUNCH och vila

12.30
Fys: styrka

13.00
Collegematch för de äldre. Singelmatcher två lag möts.

13.50
mellanmål

14.00
spel, stationer,
fokus: attack, spel framme på nät. Dubbel en bana – genomgång dubbeltaktik.
Minst två övningar och en genomgång: taktik för attack – när ska jag fram?

14.30-15.00
Avslutar tidigare för att hinna med avslutningsmatch
Nedjoggning, stretch och samling

 Torsdag

8.30
Tränarmöte

9.00
Samling – genomgång
uppvärmning

9.30
inbollning, sedan stationer, teknik: serve olika övn. Tre byten.

10.15
forts stationer: volley/smash, komma fram på nät (alltså attack och volley), serve

11.30
Kondition – 15-15 och fotboll.

12.00
LUNCH och vila

12.40
Teori: teknik/taktik. Vad är taktik och teknik och hur har vi använt det den här veckan?

13.00
Videoanalys en bana, zonspel/forts fram på nät en bana, dubbel en bana.

14.00
mellanmål

14.10
Forts som innan.

 14.45-15.00
Nedjoggning, strech och samling.

Fredag

8.30
tränarmöte

9.00
Samling – genomgång,
uppvärmning

9.20
Genomgång av stationerna i tävlingen.

9.30
Poängsamlartävling. Stationerna, hur man räknar och andra detaljer är hemliga tills genomgången.

11.30
Fys: lekar, inget tema

12.00
SPECIELL LUNCH och vila

12.40
Tävling – överraskning med pris.

13.15
Turnering på alla banor.

14.00
Mellanmål

14.10
Spel och individuella samtal med eleverna om teknik och spelutveckling.

14.20
Vi drar banorna tidigare idag eftersom vi ska hinna med prisutdelning, dela ut skivor och ta ett gruppfoto. Därefter utvärdering av veckan.
Risk för blöta spelare i eftermiddag!


Det känns skönt att ha "knutit ihop säcken", som en klok man en gång sa, för nu har jag allt klart till imorgon och känner mig både nöjd och säker.


Inbjudande!

Jag har fram tills nu suttit med de sista förberedelserna inför lägret. Bland annat denna välkomstintroduktion (nytt ord?) som ska ligga i mapparna.


Vad är ETK Tennis Camp-09?

Lägret.
                      Projektet.
Årets läger har många överraskningar. Alla tränare är väl förberedda, de flesta av oss har hållt i liknande läger flera år och tycker fortfarande att det är lika kul. Men detta är inte bara ett tennisläger, utan också ett projekt jag gör i skolan. Där ingår att man förbereder sig ordentligt, tar sig an utmaningen och utvärderar därefter hur det gick. Jag kommer totalt lägga drygt hundra timmar på det och hoppas och tror därför att vi verkligen ska kunna ge ”det lilla extra”. Om ni vill läsa om projektet och lägret har jag en blogg där allt står: etktenniscamp.blogg.se. Där finns också Spelarnas sida som jag hoppas kan bli ett roligt inslag i årets läger. Vi hoppas alla att det kommer bli en kul vecka!                      / Jonas

                      Om lägret.
Praktikaliteter är ju självklart bra att ha nedskrivna. Själva lägret pågår från nio till tre, men det går bra att komma halv nio och stanna till halv fem. Ett schema kommer finnas tillgängligt, men sammanfattningsvis kommer vi spela tennis två timmar på förmiddagen och två timmar på eftermiddagen. Däremellan kommar vi äta lunch, ha lite teori, fys och lekar. Viktigt är att ha med sig keps varje dag, tillsammans med en vattenflaska och skor som går att ha på grus.

                      Regn.
Skulle det någon dag bli regn kommer vi spela inomhus på Täby TK:s banor vid Erikslund. Vi kommer meddela det på telefonsvararen (numret är bifogat) och skulle i så fall gärna få hjälp med att skjutsa.

Tennis.
                      Förmiddag.
Tennisen kommer bestå av ett förmiddagspass med fokus på teknik. Här kommer vi jobba med forehand och backhand en dag, attackslag och volley en dag, serve och smash en dag. Vi kommer både bättra på grunderna och finslipa på detaljerna – helt beroende på vilken nivå man ligger på. Vi kommer även spela in alla elevers slag för att kunna följa hur de har utvecklats. Självklart kommer vi göra avbrott för lekar, tävlingar och utmaningar under passen.

                      Eftermiddag.
Eftermiddagens tennis kommer vara inriktat på spel i olika former. Vi kommer ha fokus på olika delar av spelet: till exempel attacktennis en dag och säkerhet en annan, men kommer hela tiden också jobba med helheten. Vissa kommer spela sina första matcher, andra får tillfälle att förbättra sitt matchspel. Eftermiddagens tennisspelande kommer även ge tillfälle till önsketid, collegematcher, Davis cup-matcher och gemensamma avslutningar som finsk pingis och dubbelkungar.

Teori och fys.

                      Syfte.
Både teori och fys är viktiga delar inom tennis. Vi kommer på teorin introducera till hur man behandlar stukade fötter, hur man räknar i tennis, hur man ska göra ett nyttigt mellanmål och vad taktik är, bland annat. Spelarna är aktiva själva och får prova på olika saker som hör till ämnena, för att hålla koncentrationen på topp. Vi håller varken på med teorin eller fysen så länge varje dag, utan det är mer för att ge ett smakprov.

                      Upplägg.
Vi kommer ha både fys och teori i samband med lunchen. Totalt kommer vi ha ungefär 50 minuter fys och teori varje dag. Fysen kommer handla om styrka, snabbhet, kondition och koordination. Under teorin kommer vi gå in på hur man äter nyttigt, hur tennis fungerar (regler, poängräkning), hur rörelseapparaten fungerar, alltså hur vi kan röra på oss, och teknik och taktik.

Material och mat.

                      CD-skiva.
Alla spelare kommer få med sig en CD hem i slutet av lägret med sin teknik på forehand, backhand och serve. Dessutom kommer vi ta bilder under hela lägret som också kommer finnas med på skivan.

                             T-shirt.
Alla spelare får såklart en t-shirt att ha på sig redan första dagen.

                             Teorimappen.
Den här mappen kommer i slutet av veckan innehålla papper från teorilektionerna, tillsammans med lite annat. Den är viktig, så se till att ta med den både till träning och hem.

                             Mat.
Maten kommer från Rösjö Pizzeria men vi kommer äta den på lägerområdet. Vi kommer även äta ett mellanmål i form av en frukt eller liknande senare på eftermiddagen.

Välkomna!                /Tränarna


När det gäller teorin om rörelseapparaten...

...så är det lite svårare för mig att välja ut det som är allra viktigast och som spelarna har mest nytta av just nu (jag har också i bakhuvudet att de äldstasom sagt inte är över 13 år). Men något som jag tror kan vara intressant för många är varför man får olika stora muskler. Jag kommer använda mig av två lustiga ytterligheter: den steroidpumpade bodybuildern och den sticksmala marathonlöparen. Hur ser en tennisspelare egentligen ut? Jag tror det är viktigt, som sagt, att inte "snacka för mycket skit" (ursäkta uttrycket) och istället bara besvara frågor som jag tror att spelarna undrar över. Däremot tror jag av erfarenhet inte att vi bara ska ha en enda lång frågestund. Då ställs sällan frågor av yngre samhällsmedborgare, varför kan man väl fråga sig.

I det här ämnet är det nog lätt att halka ned i träsket med gamla stencilbilder av svartvita, ritade gubbar utan skinn som man får se: "jaha, där var Biceps Brachii, intressant, då vet vi". Det träsket. Så från att ha pratat lite om hur olika träning ger olika typer av muskler är det nog bra att förklara kortfattat hur muskeln fungerar (maximalt en minut). Exempelvis: "känn på biceps, precis den övre på överarmen. Böj armen. Oj, känner ni hur muskeln blir större och hårdare? Det är för att den dras ihop som ett gummiband!"jag tror till och med att jag kommer använda exakt de orden. Jag vet inte varför man säger det egentligen, det är väl en ganska lam liknelse kan tyckas. Det kan också vara bra här att nämna att musklerna nästan alltid samarbetar med varandra. Det står ganska, om jag får säga det själv, perfekt på papperet, så här och på de andra teorilektionerna - följ papperet ungefär som det står.

Hursomhelst, vi visar några få fysövningar och säger (/eleverna gissar) vilka muskler som arbetar. Maximal tidsåtgång: tre minuter. Det sista vi gör är att prata lite om skador. Vi nämner att stuka foten och vad man ska göra (ta fram förbanden och visa snabbt ungefär hur man ska göra), kan även visa på samma sätt för om fan får akut knäskada. Nämn att det är vanligt i tennis att sträcka sig och avsluta självklart med den klassiska frasen "det är därför det är bra att värma upp", som elever har stört sig på i århundraden.


Fortsätter med teorin

Jag håller nu på att förbereda teorilektionen som kommer vara först. Jag har valt att lägga ihop två ämnen som passar bra tillsammans: hur man spelar match och att de får göra spelövningar (se http://etktenniscamp.blogg.se/2009/july/teori-skapa-nya-spelovningar.html och http://etktenniscamp.blogg.se/2009/july/teori-poangraktningen.html). Det vi går in på då är helt sonika hur man räknar i tennis (med hjälp av "kycklingarna" och "clownen"), därefter några enkla regler (att bollen är inne om den studsar på linjen, att man dömer på sin egen sida och sådana saker som är bra att veta när man börjar spela match). Det är just sådana saker som är bra att veta för spelare som kanske ska till att börja spela match. Så att de inte kommer till matchen och inte vet hur man gör när man byter sida efter setbreaket (absolut inga egna erfarenheter, not). Efter det går alla in på en eller två av banorna och gör en jättestor linjeleken (man ska springa till linjen så fort som möjligt) för att få in den biten också utan att det för den skull ska bli långtråkigt. Moraltanten inom oss tränare kan äntligen få göra sig hörd, och en tränare kanske utropar "du skall icke kasta racket... För Federer skulle aldrig göra så!" eller något liknande. Men det är nog det mest långtråkiga som i alla fall jag vet om, så inte för mycket sådant. Det sista vi gör är att alla sätter sig i sin grupp i en liten tävling där man ska så snabbt som möjligt hitta på tre nya spelövningar medan vi tränare går runt och hjälper till. Självklart kommer vi antagligen avvika något från mallen, men det här ser jag framför mig som något realistiskt, som kommer fungera. Här kommer bland annat "Kycklingarna" och "Clownen" (piratkopierade från google utan att ge kred till den rätte ägaren visserligen).


Börjat på teorin

Jag har precis skrivit ut första exet av första teorilektionen - kostlära. Jag tror att utmaningen är tudelad - att hålla det tillräckligt enkelt och att göra det roligt. Enklaste sättet att lösa båda problemen är nog att inte planera upp alltför mycket och att inte lägga så lång tid på det. Inom kostlära tycker jag det viktigaste är att prata om nyttig och onyttig mat, tallriksmodellen och snabbt om vad skillnaden på fetter, kolhydrater och proteiner är. Det är allt som behöver sägas. Jag tror att det är nyttigt att ta upp det, men det lär bli väldigt svårt att hålla deras intresse uppe för längre tid än det tar att säga detta. Det viktiga är också att eleverna får göra saker själva. De ska här tänka ut ett nyttigt och gott mellanmål. Och då kommer vi till ett annat problem - att de inte klarar av det utan tappar koncentrationen istället. Jag klandrar dem i så fall inte, det är ett ganska tråkigt ämne för en tioåring. Men: vi gör det så kul som möjligt, bland annat genom att göra det på deras villkor - att ta just mellanmål tror jag att alla åtta- till tolvåringar kan relatera till utan att känna stark ångest inför det. Lite grann samma koncept finns med i de andra teorilektionerna också.



Jag ser alltjämt positivt på framtiden, men det kommer bli en utmaning. Viktigt vid förberedelserna inför sådana här "flaskhalsar" är att just använda sig av tidigare erfarenheter. Ibland kan det kännas redan innan om det kommer lyckas eller misslyckas. Och inför teorin känner jag direkt när jag börjar lägga in saker som inte kommer uppskattas. Det är en "tunn tråd man balanserar på", som en vis man en gång sa.

Etiketter klara.

Etiketterna är nu klara och jag jobbar för fullt med att hitta plastmappar att sätta dem på. Utan att kasta bort tid från viktigare problem genom att gå på djupet inom en sådan petitess så gjorde jag tre förändringar: jag la till mitt nummer, telefonsvararens nummer (Johns nummer), och adressen till spelarnas sida på bloggen. Det ser rätt proffsigt ut, men kunde tyvärr inte få det att funka när jag skulle lägga upp en bild på det utan fick göra såhär istället.



Gårdagens tränarmöte

Det vi gjorde på tränarmötet var främst att gå igenom punkterna som jag satt upp sedan tidigare (se http://etktenniscamp.blogg.se/2009/july/tranarmotet-mycket-att-prata-om.html). Vi beslutade att John skulle ta upp frågan om bollar med PO (klubbchefen), alltså ser till att vi får tillräckligt med bollar. John ska också se efter med PO hur vi gör med låneracketar eftersom alla låneracketar blev stulna för en tid sedan.

När det gällde spelövningar, vi skulle ju brainstorma fram 10 stycken för att få in lite mer variation till eftermiddagen, hade vi såklart kunnat ta fram många fler. Jag tycker ändå att det ger något att gå in på vilka spelövningar vi egentligen brukar använda: både för att få upp ögonen och börja använda fler av insikten, och att få förslag på fler spelövningar. Målet med brainstormningen var att vi inte ska behöva upprepa oss så mycket, att varje tränare istället för att växla mellan tre spelövningar går mellan tio övningar och för att komma på nya spelövningar. Här är de övningar som jag fick ned på papper:

singeldubbel, åttabollars, kung med led, attackkung, game-kung, racektswitch, dragkamp, 21:an, 11-9, vanlig dubbel, vanlig singel, coopertennis, rundtennis, tiebreakmatcher, dödsmatch (hålla igång bollen).

Något annat vi diskuterade var att alla avbrott i längre perioder är roliga för eleverna. Då menar jag inte att vi ska ha vattenkrig varje kvart, utan att en paus både inom gruppen på banan där tränaren har en genomgång i någon minut och därefter fortsätter, eller att alla spelare samlas och man gör en kortare gemensam sak. Och denna gemensamma sak kan givetvis inte bara vara till för att vara kul för eleverna, utan bör helst ge något tillbaka också. Vi har ju bland annat fysen, där vi kommer använda lekar blandat med fysövningar för att det både ska vara roligt och nyttigt. Så något vi pratade om var att vi kan ha avslutningsmatcher där alla spelare är på två av banorna, bara för att avsluta, och spelar där - antingen alla mot tränarna eller blandat - bobsled, finsk pingis, dubbelkung eller någon av de andra som finns.

Att ha en collegematch på torsdag eftermiddag skulle kunna vara kul. Det går till ungefär så att man delar in i två lag (de yngsta kan flytta ihop på en bana och ut på gräset så kan vi spela singel på de andra banorna i ungefär en halvtimme) och spelar singelmatcher mot varandra. Detta är bra matchträning, ger viss lagkänsla och är en kul grej som ett avbrott på träningen. En annan sådan är att ha en önsketimme (behöver inte vara en timme, utan mer passande med 20 minuter till en halvtimme) där eleverna får önska vad de vill göra, inom vissa gränser. Anledningen till alla dessa "nyttiga avbrott" från tennisen är för att efter att ha varit tränare på liknande läger i flera år lär man sig att mindre barn väldigt sällan kan spela tennis konstant i sex timmar (som det annars hade varit). Inte ens i två timmar kan man vara på banan hela tiden. De lär sig sämre både av att tycka att det är tråkigt när de gör det och av att vara på samma ställe med ungefär samma uppgift hela tiden. Därför försöker vi lägga in lagom många så kallade "nyttiga avbrott".

Slutligen kom vi överrens om att vi ska lösa mellanmålen såsom vi gjorde förra året: att jag eller John köper frukt kvällen innan och tar med till träningen.

Första samlingen.

Jag vill inte att det ska låta som jag försöker planera ord för ord vad vi ska säga under lägret, men det första mötet är viktigt av flera anledningar. Både för att det så klart visar att vi vet vad vi pratar om, för att det gör det lättare för alla att veta vad som gäller samt för att vi tidigt visar att "vi bestämmer", för att i möjligaste mån undvika problem som annars kan uppstå med att elever inte lyssnar, säger emot och så vidare. Detta är vad som bör finnas med i presentationen:



  • mitt nummer och telesvararen (se http://etktenniscamp.blogg.se/2009/august/utkast-under-projektets.html)
  • var vi ska vara om det regnar
  • berätta snabbt om projektet
  • om vad vi kmr göra under veckan (videoanalys, lite fyslekar, tennis typ fyra timmar om dagen)
  • berätta lite om upplägget för tennisen
  • vad målet är med lägret
  • vi delar ut tröjor
  • jag ger länken till bloggen (på ett papper så att alla verkligen går in på den)
  • behöver vi någon hjälp av föräldrar? T ex om skjuts till inomhusanläggning ifall det regnar

ETK fast utan tältet över.





/Jonas

Spelarnas egen sida

Till att börja med är jag överväldigad av min förmåga att välja det allra klockrenaste namnet för kategorin som jag tänkte skulle vara till för spelarna. Här kommer under lägerveckan varje dag "dagens tips" (påminn mig om ett bättre namn), foton, information om vad som kommer hända inom den närmsta framtiden, kontaktuppgifter till mig. Om de mer dataintresserade eleverna går in ofta kommer jag lägga ut lite omröstningar och ge chans att kommentera för att påverka lägret.

Ju mer ni är med och bestämmer desto roligare blir det för er och därför också för oss. Faktiskt! Så jag hoppas att det kommer fungera bra.

Utvärderingarna - användbara på flera sätt.

Utvärderingarna kommer vara för både elever och tränare. Det är dels ett bra sätt att reflektera över hur det har gått så att man kommer ihåg bättre vad man har gjort och lärt sig, dels är det ett bra sätt att få feedback på veckan, och allt som är kring den. Barn är ju generellt ärliga när det gäller vad de tycker om saker, så förhoppningsvis får jag svar som kan hjälpa mig i projektet. Det man måste komma ihåg är ju att projektet både handlar om att ge en så bra produkt som möjligt OCH att utvecklas, besvara sina egna frågor och så vidare.

Jag hade lite problem med att lägga upp formuläret, men som framgick var det formuläret för de andra tränarna. Barnens formulär är lite annorlunda på flera punkter, därför kan jag inte lägga upp det just nu, utan får fortsätta försöka. Jag har gjort det så att de så lätt som möjligt ska kunna ge ärliga svar på vad de tycker, bland annat med att de bestämmer vilken smiley som stämmer bäst in på påståendet. Jag fortsätter försöka, elevernas formulär ska nog snart vara upp det också.

Första punkten avklarad - formulären klara:

ETK Tennis Camp-09
Lägerutvärdering (ledare)

 

Jag heter:   Roger ”______________” Federer

                   Maria ”______________” Sharapova

Samarbetet:

Hur tycker du att samarbetet mellan oss tränare har fungerat?

 

Känner du att de andra tränarna har lyssnat på dig?

 

Har det gått bra att hantera oväntade problem?

 

Ledarskap:

Hur har Jonas ledarskap fungerat?

 

Känns det som du har utvecklats som tränare under Jonas ledarskap? I så fall hur?

 

Vad bör Jonas tänka på för att förbättra sig som ledare?


Lägret:

Sammanfatta hur lägret gick med 20 ord!

 

 

Hur hanterade vi rent praktiska detaljer av lägret: förseningar, spel inne, mathämtning, etc?

 

Eleverna:

Känner du att du det var du som bestämde på banan?

 

Har någon av eleverna uppträtt opassande under lägret? Hur har du i så fall reagerat?

 

Vad tror du att de elever som haft dig kommer svara på sina frågor?

 

Din insats:

Är den lön du får välförtjänt? Finns det något som du kunnat göra för att vara värd en bättre lön?

 

Nämn tre saker som du gjort bra och tre du känner att du behöver utvecklas på:

 

Signatur:                                                                      Datum:

 

________________________________       _________________

 


Snart är det dags - vad behöver göras innan?

Under projektets gång har jag lärt mig att det är viktigt att ofta summera vad man har hunnit med hittills, vad man behöver göra nu och vad man har framför sig för att allt inte ska bli till ett enda stort, ostrukturerat monster. Alltså att man konkret visar för sig själv vad man redan gjort - och om man behöver göra om något eller omarbeta - och vilka saker som är kvar att göra. Det senare är nog extra viktig, just för att veta hur mycket tid som kommer gå åt. Efter att ha gjort det kan man betydligt mer rimligt fundera på om man behöver ta bort något, dra av tid från något annat, eller ge ytterligare en annan utmaning mer uppmärksamhet. Annars kan det som sagt kännas som en enda röra av saker som man måste göra - som man därför inte börjar med. Jag vill inte att det ska bli fallet för mig nu. Det är fortfarande ganska mycket som måste förberedas innan lägret kan dra igång, och jag vill inte att det blir uppesittarnatt dagen innan bara för att jag nu på slutet skjutit allt framför mig. Därför tänkte jag punkt för punkt gå igenom vad jag har kvar att göra. Därefter prioritera så att jag ser vad jag eventuellt kan stryka om det skulle vara på det sättet.

  • Utvärderingsformulär för att elever och tränare dels ska reflektera över vad de lärt sig, och även för mitt projekts skull, för att få tydlig feedback och en grund inför efterarbetet. Detta är inte det mest brådskande, men tar sin tid.
  • Material till teorilektionerna. Det som behövs är som tidigare nämnts ett papper med hur rörelseapparaten fungerar (muskler o dyl), en sammanfattning av kostläran (tallriksmodellen bland annat), ett papper med tennisbanor inför "komma på egna övningar"-teorin. Dessutom behövs som sagt mappar, en för varje elev.
  • Ny kategori på bloggen: elevernas sida. Målet är att eleverna kan gå in varje dag och ta del av dagens "tips&trix" (som jag behöver förbereda redan nu), titta på bilder och, ifall konceptet fungerar, rösta och kommentera exempelvis vilken fyslek vi ska ha. Jag kan även komma med information där till föräldrar. Detta blir förhoppningsvis en rolig grej för datorintresserade elever som då kommer närmare lägret, så att säga.
  • Teknik. Det jag tänkte göra är att, med hjälp av exempel från slow-motionklipp på youtube, återknyta till resonemanget om vad teknik är i föregående inlägg, kortfattat berätta om grunderna för biomekanik och ge tips om hur man kan korrigera teknik.
  • Telefonsvararmeddelande som jag spelar in varje morgon under lägerveckan gällande praktikaliteter såsom om vi kommer spela inne eller ute och om det är något speciellt som gäller. Detta gör att jag slipper svara i telefon hela morgnarna.
  • Tänka ut vad vi ska säga på första samlingen (se nästa inlägg).
  • Skriv klart schemat så detaljerat som är passande. Det är möjligt att det mest tidseffektiva är om alla tränare slår sina utomordentligt kloka huvuden ihop imorgon på tränarmötet. I vilket fall måste jag noga tänka igenom schemat eftersom det inte är helt färdigt än. Det jag ser framför mig är ett schema fullproppat med roliga aktiviteter, överraskningar och effektiva övningar - och jag vet att ett sådant schema inte är långt borta, men jag måste dels givetvis lägga tid på det och dels strukturera allt (nu känns det som om jag kommer missa att ta med hälften).
  • Renskriv schemat, antingen på datorn eller för hand, och låt spelare och föräldrar ta del av det. Dessutom måste schemat upp på bloggen.
  • Bestämma vad vi ska ta upp på tränarmötet (se separat inlägg).
  • Skaffa fram all övrig utrustning som behövs (se http://etktenniscamp.blogg.se/2009/july/alltid-ar-det-nagot-man-glomt-lista-over-vad.html).
Det viktigaste att få klart är teknikinläggen, teorimaterial samt utrustning.

Det jag i skrivande stund inte är färdig med är markerat med fet stil.

     


Teknik - mitt syfte är här att förvirra och irra in er i en djungel av krångligheter.

Som jag tidigare nämnde kommer jag inte lägga alltför mycket tid på att noga gå igenom varje biomekanisk detalj i slagen. Allt man lär sig om teknik på fem år som tränare och ytterligare sju som spelare skulle inte ens ett helt projekt räcka till för att täcka. Istället ser jag mina inlägg om teknik som en hjälp för mina kolleger. Jag tänkte ta upp de vanligaste felen, variationer, checkpoints och visa några exempel på det genom slow motion-videor. Det allra viktigaste alltså, eftersom lägret närmar sig "med stormsteg".

Vad är grunden med teknik? Det var en av de första frågorna vi fick på den senaste tränarkursen jag gick. Alla kom med olika varianter av egentligen samma svar: teknik är till för att, för att snitsa till det i en så kort mening som möjligt, man i ett rörelsemönster (inom tennis slagmönster eller kort och gott: slag) med så lite ansträngning som möjligt ska uppnå största möjliga resultat. Detta var den generella beskrivningen, men för att inrikta oss på tennis innebär detta att man med så lite ansträngning som möjligt, alltså så lite muskelarbete som möjligt, ska få ut så mycket energi till bollen som möjligt (återkommer till detta längre ned, men jag kan redan nu säga att jag inte menar att man alltid ska slå så hårt man kan, givetvis). Med energi menar jag både den kraft bollen får framåt, och den rotation bollen får (kallas inom tennis topspin eller att "toppa" om bollen roterar framåt i luften). Alltså det muskelarbete man ger svingen omvandlas till både fart på bollen och rotation.

När vi såhär teoretiskt analyserar begreppet "teknik" vill jag passa på att gå ett steg längre ut i djungeln av abstrakta beskrivningar av en komplicerad verklighet. Måla upp en tennisplan framför er, med linjer, nät, motståndare och så vidare. Sätt in det i perspektivet vi diskuterar, alltså teknik. Något alla kan vara överrens om är att målet i varje situation är att vinna poängen (här möts för en kort stund teknik och grundläggande taktik), kanske inte direkt, men indirekt; allt man gör på banan gör man för att i slutänden besegra motståndaren. Därför vill man alltid placera bollen så att motståndaren får det så svårt som möjligt. Därför kan det som jag nämnde tidigare, att man vill överföra så mycket energi som möjligt till bollen med så lite muskelarbete som möjligt lätt misstolkas till att betyda att man alltid ska slå hårt.

Varför kan man inte alltid slå så hårt man kan? Det finns en annan, rätt central baksida - att rörelsemönstret är så komplicerat som det är gör att slaget till viss del är slumpmässigt, alltså var bollen landar bestäms av timing, fart på svingen, balans, förhållanden mellan aktiva kroppsdelar och deras fart, mot/medrörelser - för att nämna några faktorer. Hur bra man kan placera bollen, det vill säga anpassa sig till situationen (bland annat med de ovan nämnda faktorerna), kallas precision och ger tennisen en ny dimension - det oförutsägbara. Det gör, tillsammans med varje spelares strävan efter att vinna poängen, att man inte alltid kan slå så hårt som man kan. Det jag vill komma fram till är dels att alla dessa begrepp hänger ihop, som vi nu sett: teknik, precision, taktik, och dels vad det är vi måste sträva efter då det gäller att lära ut teknik - målet är i långa loppet att ge eleven så bra förutsettningar som möjligt att vinna poängen (jag går inte direkt ut på gatan och skriker "barnen ska härdas, låt dem inte ha kul!" utan det jag menar är strikt inriktat på just teknik/taktikinlärning, att vi alltid måste ha i bakhuvudet varför vi säger "träffen längre fram" istället för att kommunicera ut det genom mekaniskt, monotont mässande). Så efter att tydligt ha presenterat syftet (15 pedagogiska poäng till mig) vill jag kortfattat beskriva hur jag kommer gå vidare i frågan: Jag vill visa konkreta situationer som vi kan återknyta till detta resonemang om vad teknik är/gör, jag vill ge hjälp i hur man praktiskt ska gå till väga och vad man ska titta på i svingen, dessutom vill jag kort nämna biomekanik som egentligen är det som all teknik bygger på (mitt mål är inte att förvirra er med massor av onödig kunskap utan att ge er grundläggande "värderingar" så att det blir lättare att hänga upp nya trådar, så att säga).

RSS 2.0