Dagens tips - hur kastar man en boll? (om att få fart på bollen i serven)

Jag är ledsen att det inte kom något dagens tips igår. Istället tänkte jag skriva lite mer om olika bitar i serven och den så kallade "snärten". Snärt är inget ord jag gillar att använda, men det är lätt att förstå när jag säger det. Precis som vi pratade om idag: tänk att du ska kasta iväg en boll så långt som möjligt. Börja med att kasta med rak arm, och sedan kastar du genom att förbereda med böjd arm som du sedan sträcker. Vilken gång flyger bollen längst?

Bollen flyger längst, får mest fart, den andra gången för att underarmen har mer fart i "träffögonblicket" (när man släpper bollen). Det är lite svårt att förklara varför men det märker ni själva när ni provar. Hur kan det här hjälpa oss? Jo, om vi lägger in det här i serven betyder det att man ska lägga racket på axeln - då böjs armen - istället för att istället ha rak arm. I det här klippet syns det väldigt bra. Elitspelare brukar bara nudda ryggen en kort stund istället för att låta racket vila på ryggen.

Det känns oftast mycket lättare att slå om man gör så. Det kan ni prova själva. Jag tyckte bland annat Gabbe visade det väldigt bra här där man ser hur racket har varit på ryggen och fortsätter genom träffen:


Lite mer avancerat:

Dagens andra tips handlar om något liknande som faktiskt bygger på det som står tidigare. Skillnaden mellan att slå med rak arm och "fast" handled, och att böja armen i baksvingen och låta handleden röra sig (vi går inte in på vad det heter nu) är väldigt stor i både grundslagen och som sagt i serven/smashen. Som jag skrev tidigare brukar det kännas mycket lättare att slå med böjd arm (för att sedan sträcka den efter träffen) och en handled som "rör sig" mer än armen (titta på Gabbes handled i serven). Därför tjatar vi tränare ofta om att inte ha rak arm i baksvingen! Här är två till bra exempel på när handleden ger mer fart på bollen:


Vi ses imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0