Arbetet med produkten

Arbetet med produkten rullar på. Jag har nu skrivit tio sidor av de planerade 30-40. Här är en sida, tagen precis som den för tillfället är, som exempel:

Indikationer på att rollsökningsfasen är nära går att finna i hur deltagarna interagerar med varandra. Ett tydligt tecken på att gruppen börjar lämna tillhörafasen är att små konflikter uppstår. Detta för att man inte längre håller med varandra till varje pris, utan vågar stå för vad man tycker. I rollsökningsfasen fastställs vad deltagarna kommer ha för förhållande relativt varandra. Detta är en naturlig utveckling och samarbetsövningar hjälper här deltagarna att finna sin roll i gruppen(fotnot 9) (mer om hur rollsökning bör behandlas av ledaren i kapitlet Genomförande).

Att gruppens övningar gradvis görs mer utmanande efter en tid, att påfrestningar på gruppen ökar, är viktigt för att gruppen ska utvecklas och nå sin effektivaste fas. Det är nämligen efter att gruppen har fått reda ut konflikter som den arbetar bäst, oavsett vad det rör sig om. Då svårighetsgraden i övningarna ökar tvingas även gruppen samarbeta mer, vilket förhoppningsvis leder till att gruppen går in i samhörighetsfasen(fotnot 2),

fotnot 9: Tydliga roller som fastställdes under ETK Tennis Camp 09 var "skämtaren", "den eftertänksamme", "den late", "den utseendefixerade", "tuffingen" för att nämna några. Roller är alltså något som finns i de flesta grupper, i synnerhet informella. Dessa roller förstärktes aktivt av rollinnehavaren - oavsett om det var "den late" eller "tuffingen".

fotnot 10: Att gruppen känner större samhörighet vid större utmaningar och krav utifrån har styrkts med hjälp av flera experiment. Bland annat ett utfört av amerikanska militären, där en grupp soldater svetsades samman mer av en skrikande officer som innebar större påfrestning än av en officer med motsatt taktik. Gruppen presterade bättre i det första fallet.


Angående målet för projektet har jag funderat på hur man kan göra det tydligare. Som målet är formulerat nu, "Så effektivt som möjligt förmedla till andra ledare hur man leder ett så bra läger som möjligt" är målet mer som ett syfte, med begränsade möjligheter att avgöra om jag uppnådde det eller inte. Dock är det svårt att definiera det mer konkret, göra det SMART:are så att säga. Hade jag exempelvis byggt en katapult hade jag kunnat sätta ett mätbart, konkret mål som varit lätt att bedöma. Målet hade kunnat vara att lyckas skjuta 50 meter utan att den går sönder med n materialkostnad på mindre än 5320 kronor. Hade mitt projekt handlat om att skapa och sälja en bok om ledarskap hade jag kunnat sätta målet i form av ett försäljningsmål, vilket hade speglat hur jag lyckats med boken, hur jag gjort reklam för den etc. Det är nu inte fallet, så jag ser inget alternativ till målet jag har i dagsläget.


Kommentarer
Postat av: AKB

Du kanske kan göra en uppföljning i form av frågeformulär som några av dem som läst boken uppmanas svara på. Då kan målet vara att visst många ska kunna redogöra för visst många av dina viktigaste teser.

2010-03-12 @ 11:24:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0