Snart klar med boken - viktiga val

All text i boken är nu i stort sett klar. Kvar är en konklusion av boken, där det som tas upp i boken sammanfattas tydligt för att ge läsaren möjlighet att återkoppla till innehållet och slutsatser. Arbetet med strukturen har jag insett är något som aldrig tar slut. Så fort ett nytt avsnitt dyker upp måste det passas in för att följa strukturen. Jag har ofta kunnat passa in det bra, då strukturen är flexibel utan att tappa "den röda tråden". Ibland är det dock svårt. Jag överväger just nu hur jag ska passa in fler generella ledarskapsprinciper i genomförandet. Dilemmat är att det jag skrivit om hittills har jag kunnat dra tydliga kopplingar emellan, vilket givit texten en tydlig röd tråd. Att skriva om generella ledarskapsteorier är dels svårt att passa in med tydliga kopplingar till annat, och dels kommer det bara bli exempel på hur ledarskap ska vara - att skriva så heltäckande som jag gjort om andra aspekter av arrangerandet av ett läger skulle kräva en hel bok i sig. Som jag tydliggjort handlar boken om att arrangera ett läger, inte om ledarskap i allmänhet. Jag har därför behandlat de "specifika grenarna" av ledarskapet heltäckande - exempelvis om att få gruppen jobba utefter ett mål under lägret och att anpassa ledarskapet efter vilket sammanhang under lägret. Dock inte så mycket generella principer, exempelvis om att vara principfast (dvs agera tydligt utan att vela), att vara den som är ledaren och inte luta sig tillbaka och att leda genom föredöme. Nackdelar med att ta med det är alltså att det ger arbetet större bredd, vilket kan göra att jag istället får boken att bli ostrukturerad - "exempelbaserad" (alltså att istället för att ge en heltäckande bild, känns det för läsaren som att jag bara ger exempel).

I övrigt har jag valt att göra några fler undersökningar för att "backa upp" det jag pratar om. Jag märkte att det gör att det jag säger får mer trovärdighet, snarare än att jag bara hänvisar till egna erfarenheter. Erfarenheter är fortfarande en viktig del av projektet, men jag har i stor utsträckning velat hänvisa till något konkret. exempelvis, istället för att bara säga att det är viktigt att variera sig ger jag konkreta exempel på händelser under lägret samt bakgrund till varför det är viktigt (ofta i hur gruppen och individen fungerar), för att läsaren bättre ska förstå och kunna sätta sig in i det.

Kvar innan boken är klar är att redigera texten, förbättra layout och illustrera boken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0