Reflektioner, om presentationen och om framtiden

Det har alltså kommit till slutskedet av projektet. Presentationen av projektet har genomförts i form av en monter på projektdagen, och en utvärdering av projektarbetet i projektrapporten. Egentligen är projektet över, dock känns det som projektet har öppnat nya möjligheter inför framtiden och jag tror att jag kommer fortsätta arbetet med det.
Redovisningen av produkten valde jag att göra i form av en monter under projektdagen. Anledningen till att jag valde en monter i stället för en föreläsning var att jag bättre kunde kommunicera med målgruppen på det sättet. Jag kunde visa och diskutera boken med intresserade mer personligt och individuellt för varje person, då målgruppen är bred. Presentationen visade på att det finns ett intresse för boken (jag utvecklar detta nedan), ett intresse som var större än jag väntade, eftersom inte såp många ur den tänkta målgruppen skulle vara där. Detta visar bland annat på en effektiv presentation av produkten, och att valet att göra boken bredare var lyckat. Även om jag inte hade i åtanke att sälja boken - och därför inte tryckte den för att "se ut" mer som en riktig bok - har jag nu valt att överväga att få boken publicerad.
Det finns alltjämt nackdelar med en bredare bok, det vill säga att den beskriver ledarskap i lägersammanhang mer generellt, snarare än att inrikta sig mot tennisläger. Nackdelen är att jag inte kan beskriva allt in i minsta detalj, utan är bunden att diskutera saker ur ett mer generellt perspektiv. Exempelvis kan jag inte beskriva en exakt målgrupp och hur man ska förhålla sig till den, utan måste istället beskriva olika typer av målgrupper och vad som bestämmer hur man ska hantera dessa olika (kapitlet om målgrupp i boken). Detta sänker nivån på boken en aning, det vill säga att jag inte kan gå in ännu djupare på området. Dock tycker jag att den balans jag hittade, mellan generellt och specifikt - ledarskap i lägersammanhang istället för allmänt ledarskap exempelvis - var gynnsam för projektet. Den målgrupp som skulle varit intresserad av en mycket fördjupad bok om ledarskap inom tennisläger är mycket liten, samtidigt som jag ändå kunde använda exempel från tennislägret, vilket gjorde att mitt specifika ämnesområde kunde användas för att beskriva mer generella situationer. Dessutom visade det sig alltså på projektdagen att det lönade sig i form av många intresserade besökare.
Det fanns ett stort antal projektgrupper som gjorde en bra presentation. Jag valde att titta närmare på två grupper, dels Radio VRG och dels Universeums guider. Syftet med Radio VRG-projektet var att skapa ett bra radioprogram och anpassa det till målgruppen - VRG - för att få många lyssnare. Deras metod var i mångt och mycket att lära sig mer och mer från program till program - vad som fungerade och inte. Negativ kritik användes för att kunna utvecklas till nästa program etc. Dessutom anser de att eftersom de själva är en del av målgruppen har de en uppfattning om vad som lockar. Att resultatet lyckades och målet/syftet uppnåddes baserar de mycket på positiv kritik. Jag lyssnade själv på delar av materialet och tyckte det var mycket intressant. Deras lyssnarsiffror motsvarar dessutom en majoritet av skolan.
Universeums guider-gruppen ville prova på något nytt och åkte ned till Göteborg för att vara guider för småbarn till gymnasieungdomar på Universeum. Syftet med projektet var att så effektivt som möjligt anpassa guidningen till målgruppen - vilken varierade från guidning till guidning. Detta innebar att metoderna för att tillmötesgå målgrupperna av olika åldrar varierade. En yngre grupp krävde mer lekfullhet och en äldre mer intressant information (vissa likheter med mitt projekt alltså), bland annat. Förarbete krävdes i form av målgruppsanalys, alltså hur olika målgrupper skulle tillmötesgås optimalt, samt att läsa in materialet, faktan, som de skulle guida om. Resultatet var främst att de utvecklades som guider, och självklart produkten, alltså tjänsten. Det roligaste med projektet var att träffa mycket folk och hela tiden behöva anpassa sig till de olika målgrupperna. Det mest utmanande var att inte trötta ut lyssnarna med för mycket fakta, alltså att sålla i faktan.
Åter till mitt projekt. Många likheter fanns i våra projekt. Jag arbetade också mycket med olika målgrupper, exempelvis. Med anledning av den positiva feedbacken jag fick under projektdagen, samt att jag själv är nöjd med det jag åstadkommit kommer jag hålla projektet vid liv. Jag överväger att inom en snar framtid sälja boken - antingen själv eller via förlag - något som alltså inte var en del av själva projektet. Dessutom har jag lagt ned mycket tid på detta, vilket lett till, förutom en bra produkt, många nya erfarenheter. Tillsammans med mina tidigare erfarenheter har jag som mål att med dessa nya erfarenheter och boken som grund, starta ett företag, starta en webbsida och hålla föreläsningar i att arrangera och leda läger. Då kommer jag även få god användning för andra saker jag beskriver i boken, såsom marknadsföring och att hantera målgrupper, i företagssammanhang. Dessa funderingar får sätta punkt för projektarbetet, om jag inte skulle komma på något mer av vikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0